ایران در صادرات پسته کمرنگ شد

 ایران در زمینه تولید انواع خشکبار وضعیت مطلوبی دارد و از این رو و در این زمینه نام ایران شناخته شده است.

در زمینه صادرات خشکبار ایران رتبه خوبی را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است و کشور‌های فراوانی طرفدار خشکبار ایرانی هستند و هرساله ارز قابل توجهی از این طریق نصیب کشور می‌شود.

صنعت خشکبار ایران به دلیل دارا بودن محصولاتی مانند پسته، خرما، بادام، گردو، کشمش و فندق در بازار‌های جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد و در برخی موارد رتبه‌های خوبی را به خود اختصاص داده است.

در همین رابطه محمد حسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در خصوص وضعیت صادرات انواع خشکبار گفت: سه قلم محصول از جمله کشمش، پسته و خرما در بین خشکبار بیشترین رقم صادرات را به خود اختصاص داده اند و در این میان صادرات خرما با روند صعودی روبرو بوده است.

وی افزود: براساس آماری که از سوی گمرک اعلام شده است در ۴ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۶ هزار و ۶۳۵ تن پسته به ارزش ۱۷۳ میلیون و ۴۳۱ هزار دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه صادرات پسته با کاهش روبرو بوده است خاطرنشان کرد: در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات پسته کاهش پیدا کرده و آمریکا با افزایش تولید پسته توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صادرات این محصول پیدا کند.

وی افزود: در مدت ذکر شده بیش از ۳۰ هزار و ۱۲۱ تن کشمش به ارزش حدود ۵۷ میلیون و ۵۳۹ هزار دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است.

شمس فرد در ادامه به حجم کل صادرات در ۴ ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۳۲ هزار و ۲۴۰ تن انواع خشکبار به کشور‌های مختلف جهان صادر شد که براساس آن ۳۵۱ میلیون و ۱۲۸ هزار دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با اشاره به رشد وزنی صادرات خشکبار در سال جاری گفت: در چهار ماهه نخست سال ۹۵ حدود ۱۲۲ هزار و ۳۵۱ تن انواع خشکبار به ارزش حدود ۴۳۴ میلیون دلار صادر شده است که بررسی‌ها افزایش ۱۰ تنی صادرات خشکبار در سال جاری را نشان می‌دهد، اما از لحاظ ارزشی کاهش هم داشته است.

وی در خصوص رتبه ایران در صادرات برخی از انواع خشکبار اظهار کرد: ایران در صادرات خرما و کشمش رتبه سوم را دارد و در مورد پسته باید گفت که آمریکا با افزایش کشت پسته رتبه ایران را از اول به دوم رسانده است.