توجه به دغدغه فقها در عملکرد شرعی نظام بانکی

هفته دوم شهریور ماه با عنوان «هفته بانکداری اسلامی» نامگذاری شده تا توجه بیشتری را از جانب مردم و مسئولان به این مسئله جلب کند. در همین ایام، همایش‌ و نشست‌های متعددی با موضوع بانکداری اسلامی برگزار می‌شود و ابعاد مختلف و وضعیت کنونی بانکداری اسلامی در کشور مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار می‌گیرد.

 

بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای برای تحقق کامل بانکداری اسلامی صورت گرفته که جای تقدیر دارد، اما همچنان انتقاداتی به عملکرد نظام بانکی وجود دارد، چرا که مسائل شرعی به طور کامل در آن رعایت نمی‌شود و تطابق کاملی با احکام شریعت در عملکرد این سیستم وجود ندارد و به همین دلیل است که دولت و مجلس در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی برای اصلاح نظام بانکی انجام داده و اکنون باید منتظر تصویب طرح و لوایح اصلاح نظام بانکی باشیم و ببینیم آیا موانع تحقق بانکداری اسلامی در کشور برداشته خواهد شد یا خیر.

 

«کوروش پرویزیان» مدیرعامل بانک پارسیان، در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت توجه به دیدگاه فقها در فعالیت‌های بانکی اظهار کرد: مسئله عملکرد شرعی در نظام بانکی بسیار مهم است و ما باید به صورت جدی به این دغدغه فقها و خیرخواهان نظام بانکی کشور توجه کنیم.

 

وی با اشاره به متشرع بودن مردم و حساس بودن آنها به مقوله شرعی بودن عملیات بانکی و سود سپرده بانک‌ها گفت: تلاش ما براین است که در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا و اصلاحات بعدی که در این قانون وجود دارد، عمل کنیم و امیدواریم با لایحه‌ای که دولت به مجلس داده است، اصلاحاتی در این قانون صورت گیرد.

 

 مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: امیدواریم با این اقدام، عملیات مربوط به شبکه بانکی و رابطه مشتریان نظام بانکی و بانک‌ها آنقدر آسان شود که کمترین تردیدی در شرعی بودن فعالیت‌های بانک‌ها دیده نشود.

 

پرویزیان، نرخ‌های سود بالا را معضلی در نظام بانکی دانست و افزود: این معضل مورد اعتراض همه است و خود بانکداران از این مسئله آسیب شدیدی دیده‌اند و ترازنامه بانک‌ها نیز این مسئله را نشان می‌دهد؛ بنابراین همه در تلاش هستیم که این وضعیت اصلاح شود.