‎مالیات، ابزار توزیع عادلانه ثروت

مالیات در کشورهای توسعه یافته جهان، از اصلی ترین ارکان تامین در آمد دولت محسوب می شود؛ به واقع این اصل و قاعده به یک هنجار در افکار عمومی مردم جوامع مذکور تبدیل شده و همه بر این امر اتفاق نظر دارند که کشور با پرداخت مالیات اداره می شود.

از سوی دیگر،سخت گیری ها در ارتباط با افراد و گروه هایی که از پرداخت مالیات طفره می روند نیز بسیار جدی است و در صورت تخلف و سرباز زدن گروهی از پرداخت مالیات، بدون مسامحه، برخوردهای قانونی مقتضی با این گروه در دستور کار قرار می گیرد، حتی اگر این افراد از محبوب ترین چهره های ورزشی،هنری و سیاسی جامعه خود باشند.

طی سال های گذشته،کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به کرات بر لزوم افزایش درآمدهای مالیاتی تاکید کرده اند و با وجود رشد درآمدهای مذکور  همچنان کاستی ها،نارسایی ها و خلاء هایی در این ارتباط به چشم می خورد که انتظار می رود بصورتی اولویت دار نسبت به حل و فصل آن اقدام شود.

صدیقه کشاورز،دانش آموخته رشته اقتصاد ، در این خصوص اظهار داشت:در صورت عدم افزایش درآمدهای مالیاتی کشور ،همچنان شاهد وابستگی بودجه به درآمد نفتی خواهیم بود و این عارضه ای است که در صورت استمرار آن،تحمیل خسارات هر چه بیشتر به کشور دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود:فاصله گرفتن از بودجه نفتی و کاهش حداکثری وابستگی کشور به نفت با شعار محقق نمی شود و یقینا نائل شدن به چنین توفیقی مستلزم مجموعه ای از اقدامات سازنده و کاریردی است که یکی از اصلی ترین آنها به اخذ مالیات هدفمند باز می گردد.

کشاورز عنوان کرد:علیرغم اهمیت پرداخت مالیات در اداره کشور، برخی افراد درصدد دور زدن قوانین مربوط به مالیات هستند و از هیچ تلاش و اقدامی در این خصوص دریغ نمی کنند.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:قطعا بدون همکاری مردم، دریافت مالیات هدفمند از عموم جامعه امکان پذیر نخواهد بود ،امری که در جوامع توسعه یافته به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر،  ملکه ذهن گروه های متعدد اجتماعی شده است.

وی در تشریح علل عدم پذیرش پرداخت مالیات از سوی مردم عنوان کرد:البته این پدیده مشمول تمامی افراد جامعه نمی شود،اما با این وجود کم نیستند افراد و گروه هایی که پرداخت مالیات را باختی بزرگ برای خویش تصور کرده و دور زدن آن را نوعی موفقیت تلقی می کنند.

کشاورز گفت:مقابله با این پدیده و مهار چنین رفتاری،مستلزم اطلاع رسانی وآگاهی بخشی دقیق و شفاف است که به تبع نقش رسانه ها،جراید،خبرگزاری ها و صدا و سیما در این خصوص بسیار پر رنگ و تاثیرگذار خواهد بود و انتظار می رود تمامی رسانه ها برای فرهنگ سازی در این خصوص تدابیر لازم  را بیندیشند.

وی افزود:شفاف ساختن عملکرد حوزه هایی که بواسطه تزریق مالیات های دریافتی اداره می شوند، ضرورتی است و باید با جدیت تمام ، مد نظر قرار گیرد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:متاسفانه بسیاری از مردم گمان می کنند مالیات ،  مبلغی است که از جیب آنان می رود اما در واقع امر،پرداخت مالیات، اداره کشور را تسهیل می کند و در نبود مالیات، درآمدهای دولت به فروش منابع زیرزمینی نفت و گاز و...استوار می شود و  رویکرد مذکور علاوه بر اینکه برای اقتصاد کشور (که باید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت کند ) مضر است،  آیندگان را نیز از این نعمت خدادادی که باید بصورت هدفمند به فروش برسد محروم خواهد کرد.

عبدا...اسوه،محقق و پژوهشگر اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه،با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به مردم در خصوص مالیات و نقش آن در شکوفایی اقتصادی کشور گفت: قطعا در صورتی که مردم به این یقین برسند که مالیات دریافتی از آنها صرف امور دفاعی کشور،آموزش، بهداشت،درمان و...می شود ،  تردیدی برای پرداخت آن نیز بوجود نخواهد آمد.

وی افزود:به تعبیر دیگر باید نهادهای ذیربط با اطلاع رسانی دقیق به مردم،در راستای لحاظ نمودن شفافیت حداکثری در زمینه های مصرف مالیات،  مبادرت ورزند چراکه  با اشراف هر چه بیشتر مردم به عملکرد حوزه هایی که با مالیات های ماخوذه  اداره می شود،اقبال عمومی نیز به پرداخت آن افزایش خواهد یافت.

مالیات،عنصری که توزیع ثروت را عادلانه می سازد

مصطفی همدانی،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی  با اشاره به نقش تعیین کننده مالیات در توزیع عادلانه ثروت میانِ مردمِ جامعه، گفت:به واقع اثرات سازنده پرداخت مالیات،در میان مدت و دراز مدت پدیدار می شود و به تدریج تمامی آحاد جامعه از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

وی افزود:یکی از چالش های ما در حوزه اخذ مالیات به ناکافی بودن زیر ساخت ها باز می گردد، امری که نمود آن در زمان بررسی مدارک مالیات دهندگان پر رنگ می شود و در خواست تحویل مدارک متعدد از سوی ادارات ذی ربط،گواهی است بر صحت این ادعا که متاسفانه نارسایی های زیر ساختی موجب شده تا برای راستی آزماییِ اظهاراتِ افرادی که مشمول پرداخت مالیات می شوند ، اوراق و مدارک متعددی درخواست شود.

این کارشناس اقتصادی در خاتمه یادآور شد:با فراهم شدن زیرساخت ها و فرهنگ سازی ، بسیاری از مشکلات اینچنینی مرتفع شده و اخد مالیات از مشمولان و مودیان با کمترین انحراف انجام می پذیرد که قطعا نائل شدن به چنین دستاوردی بستر ساز تسریع فرآیند شکوفایی اقتصادی کشور خواهد بود.