غرامت مرغداران پرداخت شد؟

فرزاد طلاکش دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار از تعادل بازار تخم مرغ خبر داد و گفت: اکنون متوسط قیمت هرکیلو تخم مرغدرب مرغداری 4 هزار و 300 تومان است و تنها در روزهای اخیر قیمت 2 تا 3 درصد نوسان داشته است.

وی نرخ تخم مرغ در ماه های آتی را پیش بینی کرد: در صورت وقوع شیوع آنفولانزا همانند سال‌های گذشته در فصل سرما پیش بینی می شود که نرخ هر عدد تخم مرغ  در خرده فروشی‌ها از 450 تومان فراتر نرود.

طلاکش با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه در پرداخت خسارت مرغداران افزود: در پی شیوع آنفولانزا حاد پرندگان، صندوق بیمه حدود 40 درصد خسارت مرغداران را پرداخت نکرده است، که این امر با افزایش تقاضا در فصل پاییز  برای مرغداران مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی را به همراه دارد.

دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار با تأکید براینکه عملاً صادرات تخم مرغ  متوقف شده است، بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون تنها 3 هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده و به سبب نبود مزیت قیمتی، امکان رقابت در بازارهای صادراتی وجود ندارد.

وی در خاتمه یادآور شد: سال گذشته در پی شیوع آنفولانزا، مازاد تولید چندانی نداشتیم که همین امر موجب بالا رفتن پایه قیمت تخم مرغ شد و در صورت نبود حمایت های دولت از صادرکنندگان، بعید است که بتوانیم تا پایان سال، صادراتی داشته باشیم.