افزایش بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

 پس از آنکه وزیر نفت عربستان سعودی با همتایان ونزوئلایی و قزاقستانی خود در خصوص احتمال تمدید توافق نفتی اوپک پس از مارس 2018 گفتگو کرد، بهای طلای سیاه امروز (دوشنبه) با افزایش همراه بود.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) تحویل اکتبر با 29 سنت افزایش (معادل 0.6 درصد)، به 47 دلار و 77 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت تحویل نوامبر نیز با 23 سنت افزایش (معادل 0.4 درصد)، 54 دلار و 1 سنت در هر بشکه معامله شد.

انتشار اخبار مربوط به گفتگوی این مقامات در خصوص تمدید توافق نفتی باعث کاهش فشار‌ها برای کاهش بهای نفت شد؛ زیرا پیش از این نگرانی هایی وجود داشت در خصوص اینکه توفان سهمگین ایرما باعث کاهش تقاضا برای نفت شود.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیشتر موافقت کردند که توافق نفتی کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت را تا مارس 2018 تمدید کنند.

توفان سهمگین ایرما روز گذشته باعث قطعی برق بیش از 3 میلیون خانه در فلوریدا شد؛ اما با پیشروی بیشتر این توفان، از شدت بادهای آن کاسته شد و سرعت این بادها به 177 کیلومتر بر ساعت رسید. مقامات آمریکایی از بیم خسارات این توفان از بیش از 6 میلیون آمریکایی درخواست کردند خانه های خود را ترک کنند.

به دنبال تقویت ارزش دلار آمریکا، بهای طلا امروز (دوشنبه) با کاهش همراه بود. این درحالیست که پیش از این بهای فلز زرد به بالاترین سطح در یک سال گذشته رسیده بود. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.7 درصد کاهش،  به 1341.70 دلار رسید.

ارزش دلار آمریکا پس از آن تقویت شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تصمیم گرفت یک جشن بزرگ در پیونگ یانگ برگزار کند و در آن از دانشمندان هسته ای و مقامات نظامی این کشور که در انجام آزمایش های هسته ای نقش به سزایی داشته اند، تشکر کند.