توسعه زیر ساخت‌های شهری حاصل قرارداد با "سیتیک گروپ" چین

مدیرعامل بانک شهر همزمان با امضای موافقتنامه قرارداد 10 میلیارد دلاری خط اعتباری ایران با 'سیتیک گروپ' چین یادداشتی را به این منظور منتشر کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و روابط عمومی بانک شهر در این یادداشت آمده است: نقش بانک‌ها در اقتصاد امروز جهان تغییر کرده است. اگر در دهه های میانی سده 1900 میلادی، بانک ها بنگاه‌هایی برای تامین مالی صنایع بزرگ به حساب می آمدند و پس از بحران سال های 2007 و 2008 میلادی حضور در بازارهای خردی مانند بازار مسکن را با احتیاط بسیار بیشتری دنبال کردند، اکنون با تغییراتی که در مدل های اعتبار دهی و اعتبار سنجی آنها به وجود آمده است به ابزارهای کارآمدی برای تامین مالی زیرساخت های متنوعی مانند حوزه های شهری تبدیل شده اند.

مرور گسترده فعالیت بانک های بزرگ در اروپا و آسیای جنوب شرقی به عنوان مهد بانکداری نوین، نشان می دهد بانک ها در این کشورها بیشتر از آنکه منابع خود را صرف تامین مالی پروژه های صنعتی و تولیدی کنند به بخش خدمات، آن هم خدمات نوین شهری توجه دارند.

چنین توجه و تمرکزی البته عجیب نیست، آمارهای جهانی نشان می دهد حدود 70 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها ناشی از ارزش افزوده ایجاد شده در بخش خدمات است و 30 درصد بقیه با نسبت 23 و 7 درصد بین بخش‌های تولید و کشاورزی تقسیم شده است.

این نسبت به همان میزان که می‌تواند عاملی برای هدایت بیشتر منابع بانکی به سمت خدمات باشد، تحت تاثیر توجه بانک‌ها به حوزه خدمات هم قرار دارد.

از جمله زیر مجموعه‌های خدماتی مورد توجه بانک ها در جهان، خدمات و زیرساخت های شهری است. به عنوان مثال برای این رویکرد می توان به حضور "سیتیک گروپ" چین به عنوان یکی از تامین کنندگان خط اعتباری متروی تهران و پروژ‌های اتوبان امام علی و تونل‌های نیایش و صدر طی سال‌های اخیر اشاره کرد. این گروه پس از تجربه موفق همکاری با ایران آن هم در دوران دشوار تحریم، اکنون طی قراردادی که بزرگترین قرارداد مشترک ایران و چین پس از برجام بحساب می آید، برقراری خط اعتباری 10 میلیارد دلاری را با بانک های کشورمان متعهد شده است.

این رویکرد در بانک‌های بزرگ می تواند الگویی برای بانک های ایران نیز باشد. حضور و مشارکت در تامین مالی خدمات شهری یکی از جذاب ترین و در عین حال مفیدترین حوزه‌هایی است که شبکه بانکی کشور می تواند برای تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری و تامین مالی خود بر روی آن تمرکز کند.

خوشبختانه بانک شهر در راستای اهداف و مسئولیت‌هایی که از بدو تاسیس برای خود تعیین و تعریف کرده است، مشارکت در حوزه زیرساخت های شهری را به عنوان رویکردی همیشگی دنبال می کند. طرح های متعددی را می توان نام برد که با مشارکت بانک شهر یا تاکنون تکمیل و به بهره برداری رسیده اند یا در حال تکمیل هستند.

این رویکرد اگر به عنوان رویکرد غالب در شبکه بانکی کشور دنبال شود بدون شک کمک شایانی به فراهم آمدن زیرساخت های لازم در بسیاری از شهرهای ایران اسلامی خواهد کرد.