رکورد بدترین عملکرد دولت‌ها در تخصیص بودجه عمرانی شکسته شد+ جدول

 بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد مالی دولت در ۴ ماه اول امسال، در بخش پرداخت‌های عمرانی، در مجموع رقم مصوب بودجه امسال ۷۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان است که در ۴ ماه اول امسال باید ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می‌شد، اما در این مدت تنها هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. به عبارت‌دیگر حدود ۵ درصد پیش‌بینی بودجه در بخش عمرانی پرداخت شده است.

این در حالی است که دولت در مدت مذکور ۸۶ درصد بودجه مصوب برای هزینه‌های جاری را پرداخت کرده است. هزینه‌های جاری مصوب ۴ ماهه امسال ۸۶.۲ هزار میلیارد تومان بود که ۷۴.۱ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد. هزینه‌های جاری دولت نسبت به ۴ ماه اول سال گذشته ۲۲.۶ درصد بیشتر شده است.

 

 

میزان تحقق بودجه عمرانی در سال جاری تاکنون،  بدترین عملکرد در یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

چند هفته پیش، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از کسری بودجه دولت و تلاش برای کاهش هزینه‌ها خبر داد. با این شرایط، به نظر می‌رسد دولت عملا پولی برای پرداخت بودجه عمرانی نداشته باشد.

سال گذشته نیز دولت بودجه عمرانی را در سطح پایینی تخصیص داد و در اسفندماه به جای پرداخت پول نقد به پیمانکاران، چندین هزار میلیارد تومان اوراق مالی به آنها واگذار کرد. پیمانکاران نیز برای نقد کردن این اوراق مجبور شدند آن را حتی تا ۴۰ درصد زیر قیمت در بازار سرمایه به فروش برسانند. به عبارت دیگر، پیمانکاران پروژه‌های عمرانی بابت مطالبات خود از دولت حدود ۴۰ درصد زیان کردند تا به پول نقد برسند.

با این شرایط، به نظر نمی‌رسد وضعیت بودجه عمرانی در سال جاری بهبودی داشته باشد و رکود اقتصادی تکان نخواهد خورد.