نامه جمعی از کارکنان قراردادی صنعت نفت به افکارنیوز

به گزارش افکار نیوز، با سلام خدمت وزیر محترم جناب مهندس زنگنه

سؤالاتی از طرف جمعیت قرارداد موقت مطرح شده که 5 سال است پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن داده نشده است و به شرح زیر می‌باشد:

نامه جمعی از کارکنان قراردادی صنعت نفت به افکارنیوز

با سلام خدمت وزیر محترم جناب مهندس زنگنه

سؤالاتی از طرف جمعیت قرارداد موقت مطرح شده که 5 سال است پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن داده نشده است و به شرح زیر می‌باشد:

١. آیا مجلس و قانون‌گذار اختیار به شما حتی برای تبدیل وضعیت به‌صورت رسمی نداده است؟ (طی جلسه‌ای که با مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم، سؤال کردیم که چرا آموزش‌وپرورش، فنی و حرفه‌ای، وزارت نیرو و... این اقدامات را انجام داده‌اند؟ گفتند چون وزیر آن‌ها خواسته و قانون‌گذار قبلاً این قوانین را صادر کرده است و به‌راحتی این اختیار را دارند!)

٢. آیا به نظر شما 5 سال زمان زیادی برای ساماندهی نیست!!؟ اگر وضعیت ما اسفناک است -که خودتان هم در جاهای مختلف حتی در روز تحلیف در مجلس اعلام کردید- آیا موقع آن نرسیده که اقدامی شود؟ اگر مدیرانی با سرنوشت 34000 نفر بازی می‌کنند که به نظر می‌رسد در ساماندهی ناتوان‌اند و انگیزه کافی جهت حل این معضل و کمک به ما کارکنان را ندارند، بهترین راه استفاده از مدیرانی کارآمد و دلسوز است.

٣. آیا نیروهای قرارداد موقت، کارآمد، متخصص و جوان نیستند؟ جناب زنگنه اعتقاد به جوان‌گرایی و استفاده از نیروی متخصص و باتجربه دارند؛ همه این‌ها در نیروی قرارداد موقت نمایان است که در کلیدی‌ترین و عملیاتی‌ترین کارها از 5 تا 20 سال سابقه کاری دارند و رده سنی ما از ۲۵ تا ۴۵ سال می‌باشد که بهترین شرایط را برای شرکت خواهیم داشت.

٤. ترمیم‌ها که سال گذشته در رسانه‌ها و از طریق مدیران منابع انسانی مختلف اعلام شد کی اعمال می‌شود؟؟!!

جناب زنگنه از ابتدا به نیروی قرارداد موقت لطف داشتند و در همه‌جا از ما دفاع کردند که حتی کارگروهی هم برای این موضوع در نظر گرفتند، اما قرار بود از ابتدای سال 96 تغییراتی صورت گیرد که به اردیبهشت انتقال داده شد و بعد به تیرماه و پایان شهریور و الان آبان و... که خروجی عملی تا الان دیده نشده است. خواهشمندیم آبان ماه، ماه عمل باشد تا مسکنی باشد که درمان قطعی صورت گیرد.

5. سؤال دیگر این‌که آیا طرحی که از ابتدا با همکاری وزارتخانه تهیه شد و به مجلس تقدیم شد و بارها از حمایت وزارتخانه بهره‌مند شدیم، نقطه پایانی دارد!!؟؟؟

الان هم جناب زنگنه و هم مجلس موافق طرح هستند و اینکه تبعیض در شرکت هست و انواع مدل استخدامی با شرایط کاری یکسان و عدم رعایت عدالت اجتماعی کاملاً مشهود است و همه بر این موضوع واقف هستند، اما مشکل اصلی تأمین بودجه برای طرح است که متأسفانه مجلس ما را به‌طرف وزارتخانه و وزارتخانه هم اعلام کرده که در هزینه‌های جاری خودش هم مشکل دارد! ازجمله راهکارهای حل این موضوع تدوین درست حجم مالی این بخش و ارائه از طریق برنامه‌ریزی تلفیقی آن شرکت برای گنجاندن در بودجه پیشنهادی سال ۹۷ است و به این مسئله باید توجه شود هزینه برای نیروی انسانی درواقع یک سرمایه‌گذاری برای ایجاد تولید و رونق اقتصادی یک سازمان است. نیرویی که ذهن و فکرش درگیر مسائل مالی باشد، قطعاً کاربری مناسب نخواهد داشت.

صنعت نفت

٦. به نظر می‌رسد کارگروه فعلی نیازمند افزایش قوای کارشناسی جهت ارائه طرح‌ها و برنامه‌های جدید و نیروی مدیریتی برای طرح صحیح در محضر شما می‌باشد که ما بدین‌وسیله اعلام می‌داریم حاضر به کمک در بخش کارشناسی برای ارائه راه‌حل و برنامه هستیم. لذا خواهشمند است نماینده‌ای از این کارکنان برای شناسایی مشکلات موجود و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های ممکن در این کارگروه انتخاب نمایید.

در پایان از همه سروران و عزیزانی که شبانه‌روز برای بهبود وضعیت نیروی قرارداد موقت نفت تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر داریم و آرزوی موفقیت و پیروزی از خداوند برای آن‌ها خواستاریم.

و در خاتمه یک سؤال چندگزینه‌ای از وزیر و اعضای مرکز پژوهش‌ها و سایر نمایندگان محترم مجلس داریم که خواهشمندیم به افکار عمومی و رسانه‌ها پاسخ آن را مرحمت فرمایند که گناه و تفاوت نیروهای قراردادی متخصص، کارکشته با سال‌ها سابقه تخصصی و مدارک تحصیلی عمدتاً لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری در صنعت نفت درآمدزا که بارها به کیفیتش بالیده‌اید با نیروهای سیکل و دیپلمه دیگر وزارتخانه‌ها مثل آموزش‌وپرورش چیست که سریعاً پیمانی شدند و مزایایی مشابه کارکنان رسمی می‌گیرند؟

الف﴾ وزارت نفت، درآمدزا نیست و دیگر وزارتخانه‌ها درآمدزا؟!

ب﴾ مدارک تحصیلی عالیه، تخصص، تلاش و چند برابر کردن تولید در وزارت استراتژیک و فوق‌العاده مهم نفت، به‌اندازه یک نیروی خدماتی آبدارچی کم‌سواد و بدون تخصص دیگر وزارتخانه‌ها ارزش ندارد؟!

ج﴾ دمای شصت درجه و رطوبت نوددرصدی استان‌های خوزستان و بوشهر در تابستان بهتر از تعطیلات تابستانه سه‌ماهه آموزش‌وپرورش است؟!

د﴾ پایبندی و جان‌فشانی نیروهای قراردادی و انجام صحیح وظایف محوله شغل و کار و عدم اعتراض و تجمع و بی‌نظمی و راهپیمایی که از ارکان دیگر وزارتخانه‌ها بارها شاهد بوده‌ایم، موجب بی‌باکی قانون‌گذار گردیده؟!

هـ﴾ احتمالاً نمایندگان ملت تصور می‌کنند حقوق چند برابری کارکنان رسمی صنعت نفت که عمدتاً زیر کولر و به مشاغل مدیریتی و سرپرستی مشغول هستند نسبت به نیروهای قراردادی که عمده کارهای عملیاتی و سخت و طاقت‌فرسای صنعت را بر دوش می‌کشند، موجب انگیزه نیروها و بسط عدالت شغلی گردیده است!!

و﴾ بودجه تبدیل وضعیت‌شدگان در دیگر وزارتخانه از ردیف‌های معین و اختصاصی و پیش بینی شده در قانون است حال آنکه بودجه تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی صنعت نفت از بیت‌المال عمومی است و مشکل شرعی دارد!!

ز﴾ زمان تبدیل وضعیت نیروهای سایر وزارتخانه مربوط به قرن‌ها قبل بوده و هیچ تشویشی در پی نداشته حال آنکه تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مشوش اذهان است!!

ی﴾ آنگاه‌که دولت تمایل داشت مجلس اختیار نداد و حال که مجلس اختیار داده دولت بی‌میل است!!

ح﴾ همه موارد صحیح است اما مجلس و دولت قدرت دارد و می‌تواند پاسخگوی چهل هزار خانواده کارکنان قراردادی صنعت نفت نباشد همان‌طور که در چهار سال گذشته نبود!!

جمعی از کارکنان قراردادی صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران