به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه چهارشنبه در شورای اداری استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: دشمن امروز ما در جهان از لحاظ مالی، نظامی و اقتصادی فوق العاده توانمند است و ما باید برای مقابله با چنین دشمنی توانایی خود را افزایش دهیم. از طرفی اگر بخواهیم مستقل باشیم فورا با واکنش این دشمنان مواجه خواهیم شد و آنها اقدام به فعالیتهای تلافی جویانه خواهند کرد.
وی عنوان کرد: امروز حوزه رقابت در دنیا، حوزه اقتصاد است و دشمن در سایر حوزه ها مثل نظریه پردازی و … ورود نمی کند. با این شرایط ما مجبور هستیم با دنیا و اغلب دشمنان خود مقابله کنیم و لازمه موفقیت در چنین نبردی داشتن اقتصادی سالم و حساب شده است.

فضلی تصریح کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته در دیوان محاسبات، متوجه شدیم میزان تخلف از قوانین با یک رقم پنج درصدی هرساله بالا و پایین می شود؛ این امر نشان می دهد نظارتها در کشور موثر نبوده است که اگر مناسب بود میزان تخلف با یک رقم منطقی کاهش می یافت به همین دلیل تصمیم گرفتیم سیاست خود را به سمت پیشگیری تغییر دهیم.

وی اضافه کرد: در اولین گام تصمیم گرفتیم به جای تفریغ بودجه یعنی در پایان سال، در طول سال و به صورت سه ماه یک بار بر عملکرد بودجه کشور نظارت کنیم و هر انحراف و تخلف را در همان نقطه به دستگاه و وزارتخانه مربوطه گزارش دهیم تا جلو عقب ماندگی پروژه ها گرفته شود هر چند هر کدام از این گزارشهای سه ماهه به اندازه یک تفریغ بودجه انرژی و وقت لازم داشت.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور عنوان کرد: با این کار امسال میزان برگشت اعتبار به خزانه نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش یافت.

فضلی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهای انجام شده این بود که پرونده های ۱۰ سال اخیر دیوان را مطالعه و بررسی کردیم و برای جلوگیری از این تخلفات دو جلد کتاب منتشر کردیم که میزان تخلف هر مدیر در بودجه با مطالعه این کتابها تا ۵۰ درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد فنی و حقوقی در دیوان محاسبات کل کشور، گفت: در بررسیهای صورت گرفته متوجه شدیم ۷۵ درصد تخلفات غیرعمده بود و ناشی از بی اطلاعی از قانون و بی توجهی به آن است به همین دلیل مدیران در هر ابهامی می توانند با این ستاد مکاتبه کنند و جواب خود را در اسرع وقت دریافت کنند.

فضلی ادامه داد: در حال ایجاد یک مرکز آموزشی هستیم تا همه مدیران، مدیران مالی، ذی حسابان، معاونان مالی و کارپردازان با حضور در این مرکز، آموزشهای لازم را فرابگیرند و از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به طراحی سامانه نظارت الکترونیکی(سنا) توسط دیوان محاسبات کل کشور گفت: این سامانه بر عملکرد کل دستگاه ها استانهای کشور نظارت می کند و اطلاعات مورد نیاز را به روز در اختیار ما قرار می دهد. قصد داریم تا پایان سال از این سامانه به صورت آف لاین و سال بعد به صورت آن لاین استفاده کنیم. این امر می تواند انقلابی در گردش اطلاعات کشور ایجاد کند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خصوص انظباط مالی در کشور گفت: در این بخش ما در کشور دچار یک بیماری مزمن هستیم؛ از انقلاب مشروطه تاکنون این امر مطرح شده ولی به دلایل گوناگون نتوانسته ایم جلو این بی انظباطی را بگیریم حتی در مقطعی از تاریخ مستشاران خارجی وارد کشور شد ولی بازهم موفق نبودند.

فضلی با اشاره به اینکه متاسفانه سرجمع درآمدهای کشور برای ما نامعلوم است، تصریح کرد: برخی منابع مالی در بودجه گنجانده نمی شود و این موضوع مشکل ساز است به همین دلیل برای برنامه ریزی بهتر باید بتوانیم سرجمع درآمدهای کشور را به صورت دقیق محاسبه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت جذب مالیات در کشور حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: در شرایط فعلی تنها حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در کشور وجود دارد که بسیار ناچیز است و ظرفیت این بخش از درآمدها در کشور باید تقویت شود.

فضلی با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون در هیچ یک از محصولات قدرت بالایی برای رقابت با نمونه های خارجی نداریم، تاکید کرد: متاسفانه ما مدیران هزینه هستیم و مدیریت صحیحی بر درآمد و هزینه ها نداریم. در کشور تعرفه یک محصول خارجی کاهش یابد کل بازار را می گیرد چرا که محصولات ایرانی قدرت رقابت پذیری مناسبی ندارند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: باید از تکیه بیش از حد به درآمدهای نفتی پرهیز کنیم و به سمت درآمدهای جدید حرکت کنیم چرا که اغلب میادین نفتی ما در نیمه دوم عمر خود هستند و دیر یا زود نفت ما به پایان می رسد.