جزئیات رسمی دستورالعمل جدید واردات خودرو

علی علی‌آبادی، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات در رابطه با پیش‌نویس منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودرو با حجم بالای 2500 سی‌سی و واردات به‌شرط تولید بیش از حجم معینی گفت که پیش‌نویس منتشرشده در برخی رسانه‌ها ارتباطی با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات دولت ندارد. 


*آیا احتمال آن وجود دارد که پیش‌نویس منتشرشده در رسانه‌ها به تصویب هیات دولت برسد؟ 

دستورالعملی را وزارت صنعت، معدن و تجارت از چند ماه پیش برای دولت ارسال کرد که این دستورالعمل در راستای ساماندهی و مدیریت واردات خودرو بوده است، محورهای این دستورالعمل حمایت از تولیدات داخلی و نهایتاً توسعه صادرات است. 

*وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی نداشته است؟ 

اصلاً وزارت صنعت پیشنهادی مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی نداشته و پیش‌نویس‌های اعلامی در برخی سایت‌ها به رؤیت بنده رسیده که بخشی از این موارد در رابطه با توسعه صادرات، حمایت از تولیدات داخل و مشارکت در تولید صحبت به میان آورده است اما موضوع لغو ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی نیز در آن وجود دارد و متن منتشرشده ارتباطی با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد. 

*قسمتی که در رابطه با تولید صادرات محور و حمایت از تولید داخلی در پیش‌نویس منتشرشده را قبول دارید؟ 

به‌طور کامل موردقبول نیست، اما محورهای پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات دولت، توسعه صادرات، حمایت از صنایع داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی درزمینهٔ تولید مشترک است. در پیش‌نویس منتشرشده از سوی برخی رسانه‌ها برخی از این موارد ذکرشده که با این تفاسیر می‌توان گفت این موارد شاید از پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته‌شده است که درنهایت به‌هیچ‌عنوان پیش‌نویس منتشرشده در برخی رسانه‌ها را به‌هیچ‌عنوان تائید نمی‌کنم. 

*آیا تأکید شما درزمینهٔ حمایت از تولید داخلی و جذب سرمایه‌گذاری به معنای آن است که واردات به‌شرط تولید انجام خواهد شد؟ 

در بحث حمایت از تولید یک بخش می‌تواند به واردات به‌شرط تولید ربط داشته باشد اما نه به‌طور کامل و نمی‌توان گفت که واردات خودرو به‌شرط تولید خواهد بود.