پیش‌بینی رونق بازار سرمایه در نیمه دوم سال
 حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت رشد اخیر بازار سرمایه گفت: اصلی‌ترین دلیل صعودی بودن جو بازار سرمایه در چند وقت اخیر بخاطر رشد قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی بود که رشد این محصولات جهانی باعث شد تا شرکت‌های کالامحور پذیرش شده در بورس تهران همگام با رشد قیمت‌های جهانی رشد کنند.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال افزود: فاکتورهای زیاد و مهمی برای این موضوع وجود دارد؛ ولی به شرط ثبات وضعیت کلی کشور و سیاست‌های اتخاذی که به نظر میرسد انبساطی باشد و یا حداقل انقباضی نباشد، خیلی از فعالان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که رشد قیمت کالاهای اساسی همچنان با یک شیب نسبتا منطقی صعودی باشد و یا حداقل نزولی نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همین پیش‌بینی و دیگر پیش‌بینی‌های فعالان داخلی از صعودی بودن نرخ تورم و رشد احتمالی نرخ ارز می‌تواند نوید رونق بازار سرمایه را برای نیمه دوم سال به همراه داشته باشد.

ستاک گفت: از طرفی به صورت سنتی، بازار بورس به سبب تسویه اعتبارات و بحث روانی اثر شهریور در هفته‌های پایانی تابستان معمولا نزولی بوده است، ولی بازار در اواخر تابستان سال جاری بر خلاف همیشه حرکت کرد و بر همین اساس، می‌توان تصور کرد که بازار احتمال رونق بیشتری را در نیمه دوم سال داشته باشد.

وی اظهار داشت: بازار مقابل تسویه اعتبارات مقاومت نشان داد و خیلی از فروشنده‌های بالقوه هم به نوعی مشکلات خود را از طرق دیگر حل کردند؛ تا از طرف عرضه، آن حجم عرضه‌ای که انتظار بود وارد بازار نشد و بازار، آن روند نزولی همیشگی شهریور را نگرفت.

حجم نقدینگی بازار سرمایه در نیمه دوم سال

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه نظر شما درخصوص حجم نقدینگی در بازار سرمایه در نیمه دوم سال چیست؟ گفت: به طور کلی سرمایه‌گذاران بدنبال محلی هستند که از سرمایه‌گذاری خود کسب سود کنند و هرجا که تصور کنند بازدهی بیشتری را بدست می‌آورند، به آن سمت مایل می‌شوند.

ستاک عنوان کرد: با توجه به اینکه عزم بانک مرکزی در این دفعه برای کاهش سود سپرده‌ها جدی‌تر است، و اگر تعهدات برای کاهش این نرخ اتفاق بیفتد قطعا سپرده در بانک‌ها جذابیت خود را از دست خواهند داد.

وی گفت: از طرفی، چون بازار پول یا همان بانک به نوعی رقیب همه بازارهای مالی من جمله بورس حساب می‌شود و اگر کاهش نرخ سود بانکی به طور قطع و به صورت واقعی و نه روی کاغذ اتفاق بیفتد و همچین دولت، اوراق‌ها را با نرخ بیشتری منتشر نکند، یعنی فضای نرخ بدون ریسک کشور به صورت واقعی و عملیاتی کاهش پیدا کند وضعیت مطلوبی در انتظار بورس خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از آن جایی که نسبت P/E بازار با نرخ سود بدون ریسک رابطه معکوس دارد، یعنی هرچه نرخ سود بدون ریسک کاهش یابد، قیمت‌ها در بازار سرمایه رشد می‌یابد و به همان تناسب نسبت P/E رشد پیدا میکند و اگر نرخ سود سپرده‌ها به صورت عملیاتی کاهش پیدا کند، قطعا بخشی از نقدینگی به سمت سایر بازار‌ها علی الخصوص بورس روان خواهد شد.