آتش سوزی در ورودی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

طبق اعلام وزارت نفت، شامگاه یکشنبه (دوم مهرماه) در ساعت 19 و 30 دقیقه در مسیر خط لوله گاز ورودی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک حادثه آتش سوزی رخ داد که مربوط به بخش شرکت ملی گاز و پیش از ایستگاه تقلیل فشار بوده است.

آتش سوزی با تلاش نیروهای آتش نشانی، HSE و هدایت حراست پالایشگاه و حضور نیروهای شرکت گاز با تمهیدات لازم و سرانجام بستن شیر گاز از سوی این شرکت در ساعت 21 و دقیقه مهار شده است.

«احسان داوودی» یکی از کارکنان شرکت اویکو تنها مصدوم این حادثه است که دچار سوختگی شد و امروز برای ادامه درمان به تهران منتقل شده است.

پالاشگاه ستاره خلیج فارس پروژه ای ملی است که این روزها توسط بخش های غیردولتی و شبه دولتی در حال مدیریت است. فعالیتهای عملیاتی طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی پایه از بهمن ماه سال 1385 با ثبت و تأسیس شرکت نفت ستاره خلیج فارس آغاز شد اما با گذشت حدود 11 سال هنوز حتی فاز نخست آن نیز تکمیل نشده است.

حاشیه های قول ها و وعده های بی سرانجام مسئولان برای به ثمر نشستن فاز نخست این پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی ادامه داشت تا اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری پروژه تکمیل نشده تولید بنزین در فاز نخست با حضور رئیس جمهوری و با اسم "آغاز تولید مستمر بنزین" به بهره برداری رسید. پروژه ای که بعد از گذشت قریب به 5 ماه هنوز تکمیل نشده است.

حاشیه بعدی و مهم این پالایشگاه مربوط به حدود 100 نفر از نیروهای شاغلی بود که با قبولی در آزمون استخدامی سال 92، از آبان سال 95 در این پالایشگاه مشغول به کار شدند اما با قول استخدام و امضای قراردادهای سه ماهه تا پایان شهریورماه معطل مانده و اکنون با شروع مهرماه بدون قرارداد و سرگردان در نهادهای نظارتی چون مجلس شورای اسلامی و مجموعه های دولتی چون وزارت نفت و وزارت کار به دنبال احقاق حقوق از دست رفته شان هستند.

حال پکیج حاشیه های این پالایشگاه که قرار بود با به بهره برداری رسیدن از خام فروشی بخش اعظمی از میعانات گازی جلوگیری کرده و ترمز واردات افسارگسیخته بنزین را بکشد، با ادامه واردات بنزین و ادامه خام فروشی میعانات گازی ادامه دار شده است.

بروز حادثه روز گذشته نیز به پکیج حواشی این پروژه اضافه شد تا ببینیم وزیر نفت که این پروژه را در ابتدای دولت یازدهم دچار "اغتشاش مدیریتی" می دانست، چه زمانی به مدیریت این پروژه در دولت دوازدهم ورود می کند.