مجلس برای بیکاران «حقوق» اختصاص دهد

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده ادوار مجلس و معاون پیشین رئیس جمهور است. او در دوره هفتم و هشتم در نهاد قانون گذاری حضور داشت و در دولت دهم به عنوان معاون پارلمانی از سوی رئیس جمهور اسبق منصوب شد و در اواخر دولت جایگاه معاونت پارلمانی را به لطف الله فروزنده داد و معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی و مسئول امور روحانیت رئیس جمهور شد.

وی پس از خروج از دولت راهی ساختمان جام جم شد و مدتی در مقام مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در حوزه امور مجلس ایفای نقش کرد.

میرتاج الدینی پس از پایان ماموریت دهم، در جلسات و گعدهای جریان اصولگرا شرکت کرد و از رئیس سابق خود فاصله گرفت به طوری که اوایل سال جاری در نامه ای صریح به احمدی نژاد نسبت به برخی رفتارهای سیاسی او  انتقاد کرد و نوشت: تا زمانی که در “حلقه خاص زاویه‌دارها” هستید فرصت‌های خدمت از دست می‌رود.

او که هم سابقه حضور در مجلس و هم سابقه حضور در دولت را در کارنامه خود ثبت کرده است با حضور در تحریریه”قطب اقتصاد” به بررسی برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم، احیاء معاونت اقتصادی رئیس جمهور، عملکرد دولت در زمینه تولید و اشتغال پرداخت و در این راستا پیشنهاد داد مجلس وارد عمل شود و برای بیکاران حقوق اختصاص دهد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از گفتگوی خود با “قطب اقتصاد” پیرامون تحرکات جریان انحرافی و فعالیت های سعید جلیلی در قالب دولت در سایه هم موضع گرفت.

آنچه پیش رو دارید گفتگو با حجت الاسلام میرتاج الدینی است:

 

آیا تیم اقتصادی دولت برنامه های کلان و بلند مدت برای دوره چهار ساله دارند؟؛ «تردید دارم»

س: در دولت یازدهم انتقادهای فراوانی به عملکرد تیم اقتصادی مطرح می شد، اکنون دولت دوازدهم آغاز به کار کرده است. به عنوان اولین سوال بفرمائید چینش اقتصادی دولت دوازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا با این چینش شاهد هماهنگی بین تیم اقتصادی خواهیم بود؟

از همین ابتدا سخت  است که پیرامون تیم اقتصادی دولت قضاوت کرد. آنچه می توان درباره تیم اقتصادی گفت اینکه:  آقای کرباسیان به عنوان “وزیر اقتصاد” از چهره های اجرایی و از مدیران قوی شناخته می شوند، اما ایده های اقتصادی او در این حوزه هنوز برای جامعه مکشوف نیست.

آقای شریعتمداری”وزیر صنعت، معدن و تجارت” در حوزه ی بازرگانی و تجارت داخلی ،خارجی سابقه ی مدیریت دارد اما در حوزه ی صنعت  از سابقه ای برخوردار نیست همانند وزیر پیشین آقای نعمت زاده که در حوزه ی صنعت متبحر و متخصص بود اما در حوزه بازرگانی از تجریه طولانی برخوردار نبود، حال باید منتظر ماند تا شاهد عملکرد او(شریعتمداری)  در دو حوزه صنعت و تجارت  باشیم.

ولی الله سیف پیش از این  “رئیس بانک مرکزی” بود . دردوره جدید باید دید “آیا به طرف تک نرخی شدن خواهند رفت؟ یا همچنان برای دولت تورم و  کنترل آن اولویت دارد. بنابراین باید دید «سیف» در دولت دوازدهم نسبت به کنترل تورم چه اقدامی انجام می دهد.

تیم اقتصادی  دولت گذشته، کار اقتصادی بزرگ انجام نداد.  فقط در کارنامه دولت تنها اقدامی که ثبت شد این بود«خواست فضا را تثبیت و آرامش در فضای اقتصادی جامعه ایجاد کند»، در صورتی که مهم این است، اقدام مهم در اقتصاد انجام شود . در دولت های نهم و دهم اقداماتی صورت گرفت که بنده آن اقدامات را  در کارنامه دولت ثبت و ضبط نمی کنم  بلکه کارنامه  دوران اصولگرایی قلمداد می کنم  چرا که  هم دولت و هم مجلس کار اقتصادی بزرگ انجام دادند به طور ی که جراحی اقتصادی صورت گرفت، در این راستا می توان به اصلاح قیمت ها و اجرای هدفمندی یارانه ها اشاره کرد.این اقدامات حقیقتا کار بزرگی بود.

س: آیا تیم اقتصادی دولت دوازدهم با تجریه ای که از عملکرد دولت یازدهم به دست آورده اند، هماهنگ ظاهر خواهند شد؟

هنوز ایده های تیم اقتصادی دولت دوازدهم علنی نشده، آنها باید یک برنامه ی اقتصادی  چهار ساله بر اساس برنامه های کلان اعلام کنند و بگویند :«ما  نسبت به حامل های انرژی  چه کارهایی می خواهیم انجام دهیم، نسبت به اشتغال، نسبت به جذب سرمایه گذاری در جامعه و  رشد اقتصادی چه برنامه هایی داریم. زمانی هم برای برنامه های عملیاتی اعلام کنند» . هنوز عملکرد تیم برای ما محسوس نیست. ممکن است آقای رئیس جمهور از منظر خود افراد قوی را  برای هر بخش انتخاب کرده باشد اما آیا آنها یک تیم منسجم اقتصادی هستند؟ آیا برنامه های کلان و بلند مدت برای دوره ی چهار ساله دارند، بنده تردید دارم.

*به معاونت اقتصادی رئیس جمهور خوش بین نیستم

س: در دولت دوازدهم برای هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت، “معاونت اقتصادی” تشکیل شد، به نظر شما معاون اقتصادی می تواند در تکمیل پازل تیم اقتصادی نقش تاثیرگذاری ایفاء کند؟

من به این نوع معاونت ها و کارهای حاشیه  ای خوشبین نیستم. همه  دولت ها از این کارها انجام می دادند، در صورتی که تشکیل چنین معاونت هایی دستگاه ها و وزرات خانه های ذی ربط را  تحت شعاع قرار می دهد و نقش آنها کمرنگ می شود.

آقای احمدی نژاد ، معاونت بین الملل ایجاد کرد که  این اقدام از کارهای عجیب او بود. عملا وزارت خارجه را تعطیل کرد. وقتی شما وزیر امور خارجه انتخاب می کنید و مجلس به او رای اعتماد می دهد  باید او به عنوان مقام مسئول وظایف و برنامه های خود را انجام دهد . اصلا کابینه و وزارت خانه ها  برای این است “رئیس جمهور از طریق وزراتخانه ها و وزراء بتواند کارها را پیش ببرد” حالا اگر رئیس جمهور بیاید معاونت در ریاست جمهوری تشکیل دهد نشان می دهد  به  وزارت خارجه اعتماد ندارد و از سوی دیگر اقدامات آن وزارتخانه را هم  مختل می کند.

حالا در دولت دوازدهم رئیس جمهور معاونتی به نام”معاونت اقتصادی” تشکیل داده است ،خب  تشکیل این معاونت هم اخلال در کارهای اقتصادی  ایجاد می کند. به اعتقاد بنده این جایگاه می توانست به عنوان مشاور تعریف و لحاظ شود تا اینکه بخواهد در فعالیت های اجرایی ورود پیدا کند چرا که منجر به اخلال در نحوه مدیریت می شود.

س:امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال “اقتصادی مقاومتی-تولید و اشتغال” نامگذاری شده است، عملکرد دولت یازدهم و در استمرار آن دولت دوازدهم در حوزه تولید و اشتغال  چگونه بود؟ دولت دوازدهم برای تحقق شعار سال جاری باید چه اقدامات اساسی را انجام دهد؟

در حوزه تولید و اشتغال خود آنها(دولتی ها) دفاع محکم نکردند، عملکرد مشهود، محسوس و قابل ارائه برای جامعه و مردم ارائه نکردند از این جهت کارنامه مشهودی را نمی بینیم که در حوزه ی تولید اشتغال کارهای  بزرگی انجام شده باشد بلکه خیلی از واحدهای اقتصادی با ظرفیت های زیر پنجاه درصد تعطیل شدند. الان برای دولت دوازدهم آنها وعده ۹۰۰  هزار فرصت شغلی را داده اند. خب حداقل در سال اول بتوانند هفتاد، هشتاد درصد آن را  پیاده کنند تا امیدواری ایجاد شود که برای سال های بعدی هم می توانند انجام دهند. ضمن آنکه ایجاد فرصت های شغلی، برنامه ریزی کامل می خواهد که همه ی وزرات خانه ها درگیر آن شوند، همه استان ها درگیر شوند، سهم هر استان تعیین شود که می خواهد در هر استان چند فرصت شغلی ایجاد کنند. نقطه ای هم که این دولت می تواند  روی آن متمرکز شود این است” عناوین فرصت های شغلی، افزایش یابد”. ما در دنیا حدود دوازده هزار فرصت شغلی داریم. در ایران از این دوازده هزار  فرصت، چهار هزار فرصت فعال و نزدیک دو- سوم فعال نیست؛ اگر این چهار هزار فرصت را  به هشت هزار فرصت برسانند مشکل بیکاری به راحتی قابل حل خواهد بود.

 

ما با بسیاری از شغل ها در جامعه مواجه بودیم که الان خبری از آنها نیست بنابراین می شود آن دسته از شغل ها را دوباره ایجاد کرد. خوشحال می شویم دولت بتواند وعده فرصت های شغلی را عملی کند. به عنوان نیروهای اصولگرا هم هر کاری از دستمان بیاید دریغ نمی کنیم  هر دولتی بتواند فرصت های شغلی ایجاد و مشکل بیکاری را در جامعه حل کند باید  دست آن دولت را بوسید چرا که الان معضل اصلی در جامعه مسئله بیکاری است، البته باید به این نکته تاکید کرد” نیازمند فرهنگ سازی در باب اشتغال هستیم”.

س: دولت یازدهم سبد های خود را در برجام قرار داد و نتیجه آن با تحریم های آمریکا و سخنان رئیس جمهور آمریکا مشخص شد، آیا دولت دوازدهم تغییر رویکرد خواهد داد و حاضر خواهد شد به جای نگاه به خارج به ظرفیت های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی متمرکز شود؟

دولت یازدهم  همه همت خود را صرف مذاکرات هسته ای کرد و محصول آن نیز«برجام» شد. یکی از ضعف هامهم  در «برجام» این  بود که همه دریچه ها و روزنه ها محکم بسته نشد به همین جهت شاهد اعمال تحریم ها بودیم به نظر بنده در دوره پسا برجام  آنچه دولت باید به عنوان کارنامه  برا مردم ارائه کند این است “در حوزه های اقتصاد چه اقداماتی انجام داده اند یا می خواهند انجام دهند؟ همونطور که بیان شد باید بتوانند  اشتغال ایجاد کنند، باید سرمایه های خارجی را جذب کنند و  همه ساله اعلام کنند چه اقداماتی صورت گرفته است  چرا که  تفاهم نامه هایی با شرکت های خارجی امضاء شده  اما هنوز سرمایه ای در ایران نیامده، دولت باید در این زمینه گزارش ارائه دهند تا مردم در جریان قرار بگیرند چه اقداماتی صورت گرفته و یا می خواهد صورت بگیرد.

*بیکاران حقوق دریافت کنند

س:آقای میرتاج الدینی شما سابقه حضور در پارلمان را دارید،آیا قبول دارید مجلس در حوزه اشتغال پررنگ ظاهر نشد؟بالاخره نمی توان همه انتظارات را از دولت داشت، مجلس هم می توانست با ارائه طرح تاثیر گذار باشد

مجلس  هنوز کاری  انجام نداده است. مجالس سابق قبل اقداماتی را  شروع کرده بودند.به اعتقاده بنده  مجلس باید سرنخ ها را بگیرد و از دولت مطالبه کند، یکی از مطالبه ها همین “احیای عناوین شغلی”  است، مجلس می تواند جلساتی در  کمسیون های  تخصصی برگزار کند و از  وزراء طرح سوال و مطالبه کنند”تعداد فرصت شغلی که از آن سخن گفته اید چه شده است، با آمار و رقم اعلام کنید”برای مردم می شود از آمار سخن گفت  اما برای مجلس باید آمار را نشان داد. نکته دیگر در این باب آنکه” مجلس باید فکری برای بیکاران کند”.یک زمانی در مجلس این ایده مطرح بود تا به بیکاران حقوق اختصاص داده شود اما هنوز عملیاتی نشده است از این رو مجلس می تواند این  موضوع را دنبال کند و برای این کار منبع مالی در نظر بگیرد

س: دولت می گوید یارانه ها هدفمند شده بنابراین می توانند از آن سبد استفاده کنند به همین جهت مجلس چگونه می تواند برای این موضوع منبع مالی در نظر بگیرد؟درباره موضوعی که مطرح کردید بیشتر توضیح می دهید؟

حقوق بیکاری به این معنا نیست فرد اصلا کار نکند و به او حقوق داده شود بلکه حقوق بیکاری به این معناست جوان هایی که به سن اشتغال می رسندو  فارغ التحصیل می شوند به دنبال اشتغال می گردند و آمادگی خود را برای ایجاد شغل اعلام می کنند خب  در این مدت تا شغل پیدا کند می توانند از این حقوق جزئی بهره گیرند. این حقوق هم به اندازه ای نیست که فکر کنند می توانند یک زندگی را با آن اداره کنند. بالاخره  جوان تا چند سالگی می خواهد وابسته به پدر و مادر باشد؟ جوان با توجه به رشته تحصیلی خود و کارکردهایی که می تواند ارائه دهد آمادگی خود را برای ایجاد شغل اعلام می کند؛ تا مقطعی به او حقوق بیکاری پرداخت می شود تا بتواند به شغل متناسب دست یابد.

س: نقدی که به مجلس بویژه رئیس مجلس مطرح می شود این است”او(لاریجانی) بیش از حد با دولت مماشات می کند”، نظر شما چیست؟

در کشور تعامل بین قوا مهم است و  به حل مشکلات مردم کمک می کند، تاریخ مجالس بعد از انقلاب بررسی کنید می بینید روسای مجالس عموما از دولت ها حمایت می کردند. وقتی هم سو و هم فکر بودند  کاملا حمایت می کردند، وقتی همسو و هم خط هم نبودند باز تاکید را بر حمایت از دولت قرار می دادند.

به یاد دارم در دوره هفتم قانون گذاری آقای دکتر حداد عادل با آقای احمدی نژاد خیلی اختلاف نظر داشت، گاهی با هم می نشستیم صحبت می کردیم ولی همیشه وزن او به عنوان رئیس مجلس در حمایت از دولت بود. در جلسه داخلی انتخاب رئیس مجلس هشتم هم  هر کدام  از آقایان(  حداد و لاریجانی)نیم ساعت  صحبت کردند؛جلسه خیلی سنگینی بود. یکی از اتهامات آقای حداد این بود که او خیلی طرفدار دولت بود. آقای حداد در آن جلسه پاسخ داد و گفت: «بعضی می گویند من تو مشت دولت هستم، نه تو مشت دولت نیستم پشت دولت هستم». البته در آن جلسه، ما ۵۰ نفر به آقای حداد رای دادیم و معتقد بودیم که روند مجلس هفتم باید ادامه پیدا کند ولی لاریجانی اکثریت را به دست اورد.آنچه مسلم است اینکه “در عین اختلاف نظر باید از دولت هم  حمایت کرد، ایراد ندارد” از این رو آقای لاریجانی در دولت یازدهم از دولت حمایت کرد و  اختلاف نظر نیز کم بود. اختلافی که با دولت سابق داشتند به دولت بر نمی گشت بلکه  خطاب  رئیس دولت وقت بود بر میگشت یعنی اختلاف نظرها بیشتر با آقای احمدی نژاد بود تا با دولت او. د کل حمایت مجلس از دولت برای حل مشکلات جامعه و مشکلات مردم قابل دفاع است اما استقلال مجلس و نظارت کامل بر عملکرد دولت هم امری لازم و ضرروی تلقی می شود.

*ارتباطی با احمدی نژاد ندارم و در جلسات ولنجک شرکت نمی کنم

س:آقای میرتاج الدینی جنابعالی در دولت سابق حضور داشتید، ناگفته ای از آن دوران دارید؟ اخیرا آقای زریبافان نکاتی پیرامون احمدی نژاد و جریان انحرافی مطرح کرد آیا با نظرات مطرح شده از سوی او موافق هستید؟

ببینید آقای احمدی نژاد با این تیم و حلقه خاص یکی هستند، قابل تفکیک نیستند آنها از همان ابتدا  با هم بودند. بله آقای احمدی نژاد ساده زیست است اما از نظر تفکرات آن را تیم را قبول دارد و با هم یکی هستند،خود احمدی نژاد هم به این موضوع اشاره کرده بود؛ انحرافی که در دولت سابق نیز به وجود آمد از توجه بیش از حد آقای احمدی نژاد به این تیم بود به طوری که هر چه جلوتر می رفتیم  نقش آنها به عنوان حلقه ی اول دولت پررنگ تر می شد و  دیگر کسی هم وارد آن حلقه نمی شد.در حد سه- چهار نفر مانده بودند که تصمیم های اصلی را آنجا اتخاذ می کردند و همیشه با هم همفکر بودند. در نتیجه، بسیاری از شایستگان دولت دهم، کم -کم به حاشیه رانده می شدند  و همین موضوع اصلی ترین ضعف و اشکال دولت دهم بود که منجر به افتراق و جدایی نیروهای اصیل انقلاب و اصولگرایان شد.

س: آیا شما با احمدی نژاد ارتباط دارید؟ در جلسات ولنجک شرکت می کنید؟

من خیلی وقته با احمدی نژاد ارتباط ندارم. البته بعد از دولت سابق چند جلسه در دفتر او و با حضور برخی از اعضای کابیه سابق برگزار می شد که پس از گذشت زمان خیلی ها در این جلسات هم شرکت نکردند و آن جلسات دیگر برگزار نمی شود و بنده هم چند سالی است که دیگر هیچ ارتباطی با احمدی نژاد و دفتر او ندارم. در حال حاضر و بخصوص پس از ثبت نام بقایی و احمدی نژاد در انتخابات سال ۹۶ فقط همان حلقه اول برای او(احمدی نژاد) مانده است.

س:سعید جلیلی پس از انتخابات از دولت در سایه سخن گفت و تاکنون نیز چندین جلسه تحت عنوان دولت در سایه برگزار کرده است،آیا با تشکیل چنین جلساتی موافق هستید؟

دولت در سایه به عنوان دولتی که می خواهد در مقابل  دولت کنونی قرار گیرد نیست بلکه یک ایده ارزشمند می تواند باشد  به این معنا که تیمی در حوزه های مختلف کشور همچون حوزهای  صنعت، کشاورزی،  سیاست  خارجی، اقتصاد،  فرهنگی، با حضور کارشناس و مدیران سابق سوابق اجرایی تشکیل شود و از نظر علمی و اجرایی به بررسی عملکرد دولت و نقاط قوت و ضعف بپردازند. می توانند در  بعضی مواضع راهکار و پیشنهاد ارائه بدهند. با این اقدام می تواند  نیروها را نگه داشت و در زمان معین از آنها استفاده کرد  چون در  کشور قدرت با انتخابات و به صورت دموکراسی تغییر می کند. بنابراین می توانند  مجموعه ای که برای بررسی نقاط قوت وضعف دولت دوره هم جمع می شوند را حفظ کرد تا زمانی که  اقبال مردم را  به دست آورند از آن نظرات و برنامه ها استفاده کنند اما باز تاکید می کنم دولت در سایه به معنای تقابل با دولت مستفر نیست.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید؟
خواهش می کنم-موفق باشید.