اظهارات تامل برانگیز مشاور آخوندی

غلامرضا سلامی با یادآوری این‌که اساس واگذاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خصوصی‌سازی نبود و بلکه دفع شر بود، اظهار کرد: نتظار این بود ابتدا هما را آباد می‌کردند و بعد تصمیم به خصوصی‌سازی می‌گرفتند تا نهایتاً برند ملی که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است را با اقتدار به بخش خصوصی بسپارند.

وی با بیان این‌که مصوبه واگذاری هما در هئیت دولت تیر خلاصی بر پیکره ایرلاین حامل پرچم کشورمان بود، تصریح کرد:  با این‌ حال تأمین اجتماعی هتل‌های هما را گرفت اما به دلیل زیان ده بودن، سراغ ایران ایر نیامد. آن زمان بدهی‌های این شرکت از دارایی‌هایش بیشتر بود و بخش خصوصی می‌خواست هما را به قیمت صفر خریداری کند و وقتی به‌عنوان مشتری پای معامله آمد نه‌تنها پولی به دولت ندهد بلکه حداکثر تلاش این بود که مجانی هما را تحویل بگیرند.

وی با اشاره به این‌که در آن زمان ناوگان هما هرروز فرسوده‌تر شده و هیچ‌گونه بازسازی و به‌روزرسانی‌ در هما صورت نگرفته بود، افزود: نهایتاً در پایان سال 93  هما از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد و با یک برنامه ساختاری جدید، نوسازی هما آغاز شد.

وی مدعی شد: واگذاری هتل‌های هما به تأمین اجتماعی کاری غیرقانونی بود یعنی اصولا بر اساس اصل 44 سهام، دارایی مستقیم  دولت را می‌توان فروخت ولی در این قانون هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادند که دارایی یک شرکت که متعلق به آن شرکت است را بابت رد دیون دولت واگذار کنند. این درحالی‌که است که هتل‌های هما و ایران ایر توربه عنوان دارایی های شرکت هما بابت رد دیون واگذار شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هم‌اکنون 50 درصد بازار پروازهای منطقه در دست ایرلاین‌های قدرتمند منطقه است و اگر همین‌گونه ادامه پیدا کند به 80 درصد و  100 درصد خواهد رسید، گفت:‌همین حالا تنها دو فروند از هواپیماهای امارات به ارزش کل ناوگان هوایی ایران است.

سلامی افزود: برای تقویت هما چند برنامه داریم، یکی خرید هواپیما و دیگری اصلاح ساختار مالی و  دارایی‌ها و ساختار ترازنامه ی هما. به‌طورکلی لازم است با افزایش سرمایه  هما یک قسمت از سهام این شرکت در بورس عرضه شود. در عین‌ حال لازم است در نرم‌افزارهای هما و سیستم حسابداری آن‌ که متعلق به 50 سال پیش است نوسازی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که بدهی‌های هما به خاطر تکلیف دولت که در سال‌های گذشته به این شرکت تحمیل‌شده بود، است و باید خود دولت این بدهی را بپذیرد، اظهار کرد:‌ هما به شکل یک شرکت غیر رقابتی طراحی‌شده است و دیگر نباید با دیدگاهی که تنها خط هوایی ایران است اداره شود و بخش بازرگانی هما باید به شکل یک شرکت بازرگانی فعالیت کند. حضور سهام‌دار متخصص در زمینهٔ هوانوردی بین‌المللی می‌تواند کمک کند که هما به یک شرکت مدرن و مطرح تبدیل شود. شاید غلط نباشد که بگوییم ایرلاین ملی امارات بدون حضور خارجی‌ها امکان رشد نداشت و در عین‌حال قطر و ترکیه با آوردن بهترین‌های صنعت هوانوردی سعی کردند ایرلاین ملی خود را به روزرسانی کنند.

سلامی ادامه داد: موفقیت و رشد هما باعث غرور ملی است و هما متعلق به یک قشر خاص نیست و می‌شود آن را به تیم ملی فوتبال تشبیه کرد که پیروزی آن برای همه غرورآفرین است. وقتی هما در سطح جهان بدرخشد همهٔ مردم خوشحال می‌شود.

وی خواستار همراهی قوای مقننه و قضاییه با دولت با هدف بازسازی هما شد و گفت: تلاش ما همه‌جانبه است و هرکسی باید به سهم خود برای این مهم کمک کند تا برند ملی هوایی ایران جایگاه سابق خود را پیدا کند. هما پتانسیل اینکه به وضعیت سابق بازگردد را دارد و خود همین تفکر که برای هما تا این اندازه ارزش قائل هستیم نجات‌دهندهٔ ایرلاین حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش تسنیم، با توجه به اظهارات صریح مشاور وزیر راه و شهرسازی می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده‌ای در حوزه معاونت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییرات مدیریتی روی می‌دهد.  پس از کنار رفتن پرورش از مدیرعاملی هما، معاون مالی و معاون عملیات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر کردند.