سند همکاری ایران و انگلیس در لندن امضا شد

یادداشت تفاهم همکاری ایران و انگلیس برای تسهیل امور بازرگانی، توسعه تجارت و سرمایه گذاری در طرح‌های صنعتی و پتروشیمی ایران در لندن امضا شد.

این یادداشت تفاهم را نماینده ویژه دولت انگلیس در امور بازرگانی با ایران، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران و نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در لندن امضا کردند.

در مراسم امضای این یادداشت تفاهم سه جانبه اعلام شد با این اقدام دروازه بزرگی برای تعامل اقتصادی و بازرگانی و جذب سرمایه های خارجی در ایران فراهم و راه برای سرمایه گذاری و تضمین آن در کشورمان هموارتر شده است.

در مراسم امضای این یادداشت تفاهم مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، لرد لامونت، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در بازرگانی با ایران، عیسی مشایخی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل، مهدی شریفی نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایران، ریچارد دالتون، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، شماری از مدیران نهادهای مالی و اقتصادی ایران در لندن و نیز تعدادی از مدیران نهادهای سرمایه گذاری و بازرگانان دو کشور ایران و انگلیس و همچنین شرکت‌های بین المللی مستقر در انگلیس در این مراسم حضور داشتند.

لرد لامونت، نماینده نخست وزیر انگلیس در بازرگانی با ایران در سخنانی ابراز امیدواری کرد با امضای این یادداشت تفاهم، راه برای ورود شرکت های ایرانی به لندن و گسترش مناسبات بازرگانی دو کشور، تسهیل شود.

وی با تکرار سخنان خود در نشست های چند سال اخیر گفت امیدوار است مشکلات بانکی بر سر راه گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی انگلیس با ایران، برطرف شود.

ریچارد دالتون، رئیس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز در سخنان کوتاهی، امضای این یادداشت تفاهم را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد فعالیت شرکت‌ها از جمله شرکت پتروشیمی ایران در لندن، گسترش یابد.

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی گفت: پس از برجام، بیش از 200 هیات تجاری به ایران آمدند و اتاق تهران میزبان بیش از 60 هیات بود اما تاکنون توفیقات عملی و اجرایی به اندازه رفت و آمد هیات‌ها نبوده است.

وی افزود: طبق آخرین گزارش کمیسیون اروپا، حجم تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، در شش ماه ابتدایی سال میلادی نزدیک به دوبرابر شده اما انتظارها بیش از این رقم‌هاست .

وی در ادامه سخنانش گفت، دو مشکل جدی برسر گسترش روابط اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران وجود دارد: یک مساله خارجی که بعد از آمدن ترامپ، مشکلات و نگرانی‌هایی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. مساله بعدی هم مشکلات داخلی ایران به علت تحریم‌ها و سوء مدیریت‌های گذشته بود که باعث شد اشکالاتی در نظام بانکی و اقتصادی کشور پدید آید. 
وی تاکید کرد، پس از انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور، اقتصاد کشور ثبات نسبی پیدا کرد؛ تورم ایران از 40 درصد به زیر 10 درصد رسید و زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران، در ادامه سخنرانی‌اش با اشاره به دستاوردهای اخیر گفت: با تعداد زیادی از بیمه‌های معروف دنیا ارتباطات خوبی برقرار شده است؛ شماری از شرکت های بزرگ همچون توتال به ایران بازگشته اند و فقط در ماه گذشته بیش از 30 میلیارد دلار خط اعتباری توسط کره جنوبی، اتریش، چین و دانمارک به ایران داده شد و قطعا رقم‌ها بیش از این افزایش پیدا خواهد کرد.
فریال مستوفی، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران، نیز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ایران خواهان اقدامات مشترک و هدفمند هر دو طرف برای همکاری‌های بیشتر شد.

در ادامه این مراسم، مشایخی مدیرعامل شرکت پتروشیمی لندن گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی (پی سی سی ) که در سال 1990 تأسیس شد، به عنوان یک بازوی تجاری با تمامی مجموعه‌های پتروشیمی در ایران همکاری می‌کند. فعالیت این شرکت از نوامبر 2009 آغاز شده و در بخش‌های مختلف تجاری پتروشیمی فعال بوده‌ است. این شرکت فعالیت‌هایش را همسو با خصوصی‌سازی در ایران پیش برده‌ و به عنوان شرکت هلدینگ با برخی از شرکت‌های داخلی نیز در زمینه‌های مختلف فعالیت کرده‌ است.

وی تاکید کرد، نقش این شرکت پدید آوردن سازوکارهایی به منظور کمک به شرکت‌های ایرانی برای استفاده از منابع مالیِ خارجی است.

همزمان دفتر نمایندگی اتاق تهران در لندن نیز با حضور رییس اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتاق انگلیس و ایران، با هدف بسترسازی و تسهیل شرایط برای جذب سرمایه های خارجی آغاز به کار کرد.

با گشایش دفتر اتاق تهران در لندن، گام عملیاتی بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران به منظور جذب سرمایه‌های خارجی، برداشته شده است.