اشکالات وارده به وجود سنگ آهک در"کاغذ سنگ" پذیرفتنی نیست/ چشم انداز روشن استفاده از کاغذ سنگ تا سال 2022

به گزارش افکار نیوز، شرکت "صنعت و تجارت گستر اطلس ایرانیان" با هدف ورود به بازارهای خاص محصولات دوستدار محیط زیست و با رویکرد ایجاد بستری مطمئن برای تامین کالاهای استراتژیک کشور عزیزمان پا به عرصه تجارت نهاده است. این شرکت با اتکا به ارتباطات موثر تجاری در حوزه بین الملل بواسطه دفاتر منطقه ای در کشورهای حوزه خلیج فارس ، ترکیه و استرالیا با رویکرد فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و استفاده از قابلیت های خود در تامین محصولات روز آمد دنیا ، اقدام به کادرسازی از نیروهای جوان و مستعد و کارآفرین ملی کشور نموده است تا بتواند شعار "تجارت سالم در محیطی سبز" را بعنوان هدف نهایی خود جامه عمل بپوشاند.

 از اینرو این شرکت در سال 2014 در جهت افزایش تقاضا برای مسولیت پذیری در حفظ محیط زیست که نتیجه آن وارد شدن به یک فضای صنعتی دوستدار محیط زیست میباشد اقدام به واردات "کاغذ سنگ"(Stone Paper ) بعنوان جایگزینی مناسب برای کاغذهای PP  و PE   و PVC نموده است.. تا کنون قریب به دو سال می باشد که این محصول با رویکرد فرهنگ سازی در حوزه صنعت سبز پا به عرصه تجارت کاغذ ایران نهاده است و توانسته گام های موثری در این ارتباط بردارد.

سوال : جناب آقای سلطانی ، این روزها اخبار متفاوتی از "کاغذ سنگ" در صنعت چاپ خاصا بازار کاغذ مطرح می گردد. بطور دقیق بفرمایید "کاغذ سنگ" چیست؟   اگر روزگاری انسان های غار نشین و کهن بر روی سنگ ها نوشته هایی را می انگاشتند ، اینک از همان سنگ ها ، کاغذی نرم و مقاوم تولید می شود که می توان این صنعت را شروع عصر جدیدی در صنعت چاپ دانست. برای اولین بار کشور تایوان بصورت حرفه ای ساخت "کاغذ سنگ" را در دهه 1990 میلادی آغاز کردند . فرآیند تولید "کاغذ سنگ" در ابتدا توسط یک شرکت تایوانی بنام "لانگ منگ تک "( Lung Meng Tech Co. ) توسعه پیدا کرد. بنحویکه تاکنون در بیش از 40 کشور دنیا بر اساس الزامات محیط زیستی ثبت اختراع شده که با نام های مختلف تجاری به بازار عرضه می گردد. مدارک و مستندات اخذ شده از SGS   نشان می دهد که این محصول تولید شده از نقطه نظر استاندارهای FDA   برای مصارف انسانی بلا اشکال می باشد . بر اساس همان گواهی ها در حال حاضر گواهی سازمان استاندارد ایران نیز برای این محصول صادر شده است که اجازه ترخیص و نهایتا توزیع در داخل کشور داده شده است.

سوال : در بعضی از خبرها داشتیم که وجود کربنات کلسیم و یا سنگ آهک در تولید "کاغذ سنگ" برای محیط زیست مضر می باشد. در این باره توضیحاتی دارید؟

 اشکالات وارده به وجود کربنات کلسیم و یا سنگ آهک در تولید "کاغذ سنگ" بعنوان یک ماده زیست محیطی به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست ،چراکه طی مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان در حال حاضر استفاده از محصولات کربنات کلسیم بهترین و موثرترین تله برای به دام انداختن گاز کربنیک و اکسید گوگرد می باشد. این دو گاز اخیرا منشاء گرمایش عمومی جهان و بروز خشکسالی و حدوث سیلاب های وحشتناک در جهان شده اند. این ماده معدنی ( کربنات کلسیم) با جذب گازهای گلخانه ای ، خصوصا جذب گاز کربنیک و گاز اکسید گوگرد و تبدیل آن در اقیانوس ها در خدمت محیط زیست بوده و مفید حال همه جانداران می باشد. سر رشته مشترک و رایج این رویدادها کربنات کلسیم بوده که به فور در طبیعت یافت می شود.

 از طرفی "کاغذ سنگ" بهنگام سوختن در مقایسه با سایر کاغذها ، دی اکسید کربن ( CO2) بسیار کمتری تولید می نماید . بازگشت سریع "کاغذ سنگ" به طبیعت از خصوصیات جالب توجه آن است. اگر شما "کاغذ سنگ" را آتش بزنید خاکستر بجای مانده آهک خواهد بود که نشانگر بازگشت پذیری به طبیعت می باشد. "کاغذ سنگ" برای تجزیه شدن بصورت طبیعی حداکثر به یک تا سه  سال زمان نیاز دارد. یعنی اگر بین  یک تا سه سال در طبیعت باشد اثری از آن باقی نمی ماندو بصورت بازیافت صنعتی نیز سریعا با استفاده از تابش نور لامپهای مربوطه تجزیه میگردد. حال اگر این کاغذ از پلاستیک ساخته شده بود 800 تا 900 سال در طبیعت باقی می ماند.

  هدف ما آگاهی سازی عمومی از یک صنعت جایگزین که منجر به هدایت نسل جدید به یک محیط زیست سالم و تجدید پذیر است می باشد. به دنبال این هدف ،مشاهده می کنیم که کاغذ و فرآیند تولید آن به سمت از بین بردن جنگلها و محیط زیست و آسیب رسانی به سیاره ما در حرکت است.

  بنابراین فرآیند تولید کاغذ سنگ متفاوت از فرآیند تولید کاغذ چوب با توجه به استفاده از مواد معدنی آسیاب شده و اضافه کردن مقدار کمی از یک رزین غیر سمی با عنوان چسب برای پودر مواد معدنی صورت میگیرد و در نتیجه در تهیه یک تن کاغذ سنگ هیچ درختی قطع نشده (جلوگیری از قطع 20 اصله درخت )و یا هیچ آبی مصرف و آلوده نشده (معادل 7480 گالن یا 59272 لیتر آب)و هیچ گاز مضری (معادل 05/107کیلوگرم گازهای گلخانه ای ) وارد هوا نمی گردد.همچنین در تولید هر تن کاغذ سنگ معادل 000/000/6 BTU کاهش انرژی را خواهیم داشت .

سوال : در خصوص چشم انداز جهانی استفاده از "کاغذ سنگ" و همچنین سهم این کاغذ در بازار جهانی توضیحاتی ارائه بفرمایید.

     در این ارتباط گزارش های اقتصادی از رشد بهره وری از "کاغذ سنگ" در بازارهای جهانی خبر می دهند که این هم بخاطر رغبت مردم به دلایلی از جمله مزایای محیط زیستی و آگاهی عمومی از قطع درختان و جنگل زدایی و همچنین اهمیت استراتژیک حفظ منایع آبی می باشد.

 کاربردهای فزاینده "کاغذ سنگ" در صنایع بسته بندی ، لیبل و چاپ در آمریکا تا سال 2024 تا مرز 4 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین پیش بینی شده است که تا سال 2022 به دلیل افزایش تقاضا در بخش های کلیدی مانند بسته بندی ، برچسب گذاری ، کاغذ های چسبنده ، بازار جهانی "کاغذ سنگ" به 88/22 میلیارد دلار برسد.

این مطالعات توسط موسسه "Grand View Research" انجام پذیرفته و بازار مناسبی را برای یک دهه آینده پیش بینی کرده است. از طرفی افزایش سرمایه گذاری برای توسعه فناوری پیشرفته و استفاده از کربنات کلسیم و مواد مشابه محرک اصلی و مشوق "کاغذ سنگ" در جهان است.

 همچنین افزایش نگرانی های مرتبط با جنگل زدایی با ترویج بهره وری از روش های جایگزین در چاپ گره خورده است. افزایش تقاضا برای محصول جدید در صنعت چاپ محدود به کشورهای توسعه یافته نبوده و برخی از کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز وارد این جرگه شد ه اند. چاپ کتاب و نوت بوک ها در کمپانی های مشهور جهان با استفاده از "کاغذ سنگ" نیز افزایش یافته و انتشاراتی مانند آکسفورد ، استون فایبر ، شرکت ایتالیایی اگامی و ........ از پیشگامان بهره گیری از این محصول هستند.

 در آخر لازم است توضیح کوتاهی در ارتباط با استفاده از این کاغذ در بیرون از مرزهای کشور ایران توضیحاتی ارائه کنم. اصولا برای آنکه کالایی در آمریکای شمالی اجازه توزیع بگیرد، باید استاندارهای FDA را رعایت کند. این کالا که در حال حاضر در مقیاس زیادی در این منطقه توزیع و مورد مصرف قرار گرفته حتما پیوست زیست محیطی آن دریافت شده است. بنحویکه نگرانی برخی از دوستان در صنعت چاپ قبلا در یک سطح بسیار کلان علمی بررسی شده و کدهای مربوطه برای استفاده از این محصول صادر شده است. نتیجتا برای این محصول فرآیندهای تست های محیط زیستی طی شده و در مقابل استانداردهای محیط زیستی آمریکای شمالی که بالاترین حد در جهان است را داشته و از قضا در کشور ما هم رعایت می شود اخذ شده است.نتیجتا با استحضار دوستان میرسانم سازمان معظمی همچون FDAآمریکا که استانداردهای آن حاصل سالها فعالیت علمی و تجربه عملی بوده و این محصول (کاغذ سنگ )نیز توانسته تستهای مربوطه در این سازمان را اخذ نماید،چنانچه اگر ادعایی در خصوص مسایل زیست محیطی کاغذ سنگ صورت بگیرد،آنچنان باید علمی و فنی باشد که در مقابل استانداردهای جهانی بتواند مطرح شود،چرا که اگر ادعایی چنین پشتوانه جهانی نداشته باشد یقینا باعث تخفیف وجاهت مدعی خواهد بود.