خودکفایی شکر در راه است

یزدان سیف مدیر عامل بازرگانی دولتی در نشست خبری امروز با بیان اینکه خرید تضمینی گندم روبه پایان است،اظهار کرد: تا کنون 8میلیون و 864هزارتن گندم با ارزش بالغ بر 115هزار و 858میلیارد ریال ازگندمکاران خریداری شد.

وی افزود: تا به امروز 85هزار میلیارد ریال معادل74درصد بهای گندم های تحویلی پرداخت و مابقی با توجه به برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

سیف با بیان اینکه در سال زراعی 95-96 قریب 5میلیون و 900هزار هکتار تدارک کشت دیده شد،گفت: البته به دلیل تنش های محیطی استان های آذربایجان غربی و شرقی برداشت از 5تا 5میلیون و 500 هزار هکتار صورت گرفت که این امر تا حدی تولید تحت تاثیر خود قرار داد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی خوزستان با یک میلیون و 353هزارتن،گلستان با یک میلیون و 100هزارتن و فارس 900هزارتن از استان های برتر در عرضه خرید تضمینی گندم به بازرگانی دولتی هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضع بررسی نظر سنجی کیفیت نان بیان کرد:علی رغم اظهار نظر برخی افراد که کیفیت گندم برای تولید نان مناسب نیست، در سال 96،تمامی گندم های خبازی از تولید داخل بود. 

وی افزود: لذا نمره کیفیت نان از 82 در مرداد ماه سال گذشته به 84در مرداد ماه سال کنونی ارتقا یافت که این امر حاصل تلاش گندمکاران و معاونت امور زراعت وزارتخانه است.

به گفته وی در ارزیابی کیفیت نان شکل،اندازه، رنگ نان،بافت نان،طعم و ماندگاری مورد توجه قرار گرفت.

 پیش بینی صادرات یک میلیون تن گندم تا پایان سال

وی با بیان اینکه تاکنون 400هزارتن گندم به صورت مستقیم و سایر مشتقات صادر شده است،افزود: همچنین شب گذشته یک کشتی گندم دوروم معادل 14هزارتن برای یک شرکت ایتالیایی بارگیری شده است،این امر بدان معناست که کارشناسان به این نتیجه رسیده اندکه گندم دوروم ایران جزو برترین ها در دنیا به شمار می رود.

به گفته سیف تا پایان سال پیش بینی می شود که یک میلیون تن گندم صادر شود.

عرضه گندم در بورس کالا ادامه دارد

معاون وزیر جهاد در پاسخ به این سوال که انتقاداتی نسبت به طرح قیمت تضمینی گندم وارد است،اظهار کرد:با استمرار قیمت تضمینی اهدافی نظیر کوچک شدن دولت، ارائه خدمات بهتر به کشاورزان،کاهش بار مالی دولت و سرعت در پرداخت مطالبات گندمکاران است که با به کار گرفتن راهکارهای مناسب انتظار می رود این امر محقق شود.

وی ادامه داد: بر این اساس با عرضه گندم در بورس کالا شرایطی فراهم خواهد شد که تنها تولیدکنندگان بتوانند اقدام به عرضه کنند و ورود بخش خصوصی گلوگاهی برای فساد نباشد.

به گفته سیف تا دو ماه آینده سامانه ای طراحی می شود که اطلاعات گندمکاران برای عرضه در بورس کالا فراهم شود و همچنین با استفاده از جی پی اس در زمین میزان تولید برآورد خواهد شد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی با بیان اینکه عرضه گندم در بورس کالا بار مالی دولت به کمتر از نصف تقلیل می دهد،گفت: براین اساس بحث پرداخت اول کشاورزان و مابه التفاوت دولت با سرعت بیشتری به گندمکاران پرداخت می شود.

وی افزود:قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی 96-97هفته آینده اعلام خواهد شد.

سیف با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی ناشی از قیمت تمام شده و بهره وری است، گفت: براین اساس شورای اقتصاد باید این دو امر را در دستور کار خود قرار دهد ضمن آنکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه متعددی برای تامین نهاده ها،بذر و کود و سم و ارتقای بهره وری دارند.

تولید سویا به 100 هزار تن می رسد

وی با اشاره به آخرین وضعیت خرید دانه های روغنی گفت: تا کنون 200 هزار تن کلزا، آفتاب گردان و گلرنگ با ارزش بالغ بر 525 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

سیف از برداشت سویا در روزهای آتی خبر داد و گفت: برآورد شده امسال که حدود 100 هزار تن سویا از کشاورزان خریداری شود که این امر بیانگر توسعه کشت دانه های روغنی و پایداری تولید است.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت واردات دانه های روغنی بیان کرد: سال گذشته 2 هزار و 400 تن دانه روغنی وارد کشور شد، درحالیکه تا نیمه اول مهرماه امسال یک میلیون و 200 هزار تن وارد شده  و اگر بخش خصوصی در صدد واردات دانه روغنی است باید به میزانی واردات داشته، جوابگوی ذخایر استراتژیک کشور باشد.

وی ادامه داد: دولت به عنوان تنظیم کننده کالای استراتژیک نقش اساسی در کنترل بازار ایفا می کند، به طوریکه با عرضه کالا از سوی بازرگانی دولتی در بورس کالا بازار از شفافیت و آرامش نسبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به وضعیت فروش کالاهای استراتژیک در 6 ماهه نخست سال تصریح کرد: آمار 6 ماهه بیانگر آن است که از مجموعه 216 هزار تن شکر، 105 هزار تن روغن و 35 هزار تن برنج در بورس کالا عرضه شده  که تنها 106 هزار تن شکر، 20 هزار تن روغن به فروش رفته است.

آرامش بر بازار کالاهای اساسی حاکم است

سیف با اشاره به اینکه آرامش بر بازار کالاهای اساسی ایام محرم حاکم بود، بیان کرد: باتوجه به افزایش تقاضا در ایام محرم شاخص های بازار بیانگر آن است که آرامش بر بازار شکر، روغن و برنج حاکم بوده که این امر ناشی از عملکرد ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی دولتی در امر عرضه این محصولات بود که توانست از شوک قیمت ها جلوگیری کند.

مدیرعامل بازرگانی دولتی ادامه داد: در ایام محرم و صفر 25 هزار تن برنج در قالب طرح تنظیم بازار توزیع می شود که 15 هزار تن آن از سوی بخش خصوصی و مابقی بازارگانی دولتی است.

به گفته سیف ستاد تنظیم بازار برای هیأت های مذهبی دارای مجوز از سازمان تبلیغات هرکیلو برنج PR11 با نرخ 3 هزار و 150 تومان و 1521 با نرخ 4 هزار تومان عرضه می شود.

خودکفایی شکر در راه است

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به میزان ذخایر استراتژیک گندم بیان کرد: اکنون موجودی ذخایر گندم در سیلوها 12 میلیون تن است و همچنین در سایر کالاها بخش خصوصی و دولتی از ذخایر خوبی برخوردار است.

سیف با اشاره به اینکه رقم افزایش تولید شکر بی نظیر است، گفت: امسال برآورد می شود که شکر استحصالی از چغندرقند خریداری شده به 900 هزار تن برسد که با احتساب میزان نیشکر، تولید شکر حدود 200 هزار تن افزایش خواهد داشت، به گونه ای که رقم تولید از یک میلیون و 650 هزار تن سال گذشته، به یک میلیون و 850 هزار تن ارتقا خواهد یافت.

این مقام مسوول ادامه داد: باتوجه به کاهش ضریب وابستگی واردات شکر، انتظار می رود که طی یک برنامه 5 ساله میزان واردات به صفر رسد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی با بیان اینکه آماری از میزان واردات برنج‌های آلوده ندارد، افزود: آمار و ارقام دقیق در این زمینه را باید از وزارت بهداشت سوال کرد، اما ناگفته نماند که در سال 95 و 96 به سبب تغییر سیاست های تعرفه ای حجم قاچاق برنج کاهش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایشی در واردات محصولات شکر، روغن و برنج در 5 ماهه نخست سال صورت نگرفته است، افزود: اگرچه آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال بیانگر آن است که واردات شکر 174 درصد، روغن 105 درصد و برنج 102 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اما این امر شاخص مناسبی برای عملکرد نیست، چراکه سقف مشخصی برای واردات این محصولات تعیین شده و اینکه چه زمان، چه میزانی وارد شود، ملاک ما نیست.

سیف با اشاره به اینکه نرخ برنج جهانی هیچ‌گونه افزایشی نداشته است، تصریح کرد: نرخ برنج وارداتی یک هفته قبل از آغاز محرم تنها به سبب سودجویی و رانت در عرضه و تقاضا نوساناتی را تجربه کرد که با توزیع برنج از سوی ستاد تنظیم بازار این امر کنترل شد.