خلف وعده فرانسوی‎ها تکرار می‌شود؟

 یک سال پیش خودروسازان فرانسوی دومین توافق شیرین خود را با ایرانی‌ها  به امضاء رساندند تا براساس آن یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک در ایران ایجاد شود که 40 درصد سهام آن متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو باشد. اما بعد از مذاکرات متعدد تصمیم بر این شد تا سهم ایدرو از 40 درصد به 20 درصد کاهش و مشارکت به صورت سه جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح انجام شود. بر همین اساس قرارداد در نیمه مردادماه امسال به امضاء طرفین رسید و قرار شد با سرمایه گذاری 660 میلیون یورویی در فاز اول دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال 2018 در کارخانه مشترک به تولید برسند.

 در حال حاضر دو ماه از امضای نهایی این قرارداد می‌گذرد اما اظهارات جدید رئیس جمهور امریکا در اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران باعث شده تا کارلوس گوسن مدیر عامل رنو در صحبت‌هایی قابل تأمل در مورد نحوه همکاری خود با ایران بگوید: «مشخص است که اگر همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه‌ای را طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری مان در این کشور را تعلیق کنیم، اما این به هیچ وجه بدان معنا نیست که ما ایران را ترک خواهیم کرد.»

بیان همین صحبت ها کافی است که در اجرای قرارداد جدید رنو و ایدرو ابهامات متعددی به وجود آید. آیا همکاری رنو با خودروسازان ایرانی به روال قبل بر می گردد یا اینکه در قرارداد جدید پیش بینی های لازم برای خلف وعده رنو انجام شده است؟

یک مقام مطلع در صنعت خودرو در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم، گفت: رنو در دوره ای که ایران با تحریم های بین المللی روبه‌رو بود از ذخایر قطعات خود استفاده و حجم تولید خود را کاهش داد به نحوی که تولید روزانه رنو از 400 تا 500 دستگاه به 30 تا 40 دستگاه خودرو رسید.

وی با بیان اینکه رنو با کاهش حجم تولید منتظر تعیین تکلیف برجام در ایران شد، افزود: بعد از تصویب برجام حضور رنو در ایران با انعقاد قراردادی جدید به شکل دیگری انجام شد اما نکته اینجاست که در صورت تحریم ایران توسط آمریکا آیا این شرکت فرانسوی همچنان متقاضی همکاری با ایران هست یا خیر؟

این مقام مطلع با اشاره به صحبت های اخیر مدیرعامل رنو، افزود: به طور حتم رنو سطح همکاری خود را با ایران متوقف نخواهد کرد اما تحلیل رفتار رنو در مورد قرارداد جدید خود با ایران به مواضع جدید آمریکا ارتباط دارد. 

وی اضافه کرد: به اعتقاد من قبل از برجام ایران با مخالفان اروپایی و آمریکایی روبه‌رو بود اما امروز ما شرکای اروپایی داریم اما با مخالفت آمریکایی‌ها هم مواجه هستیم. باید دید شرکت‌های فرانسوی تا چه میزان منافع مشترکی با آمریکا دارند . اگر منافع زیادی داشته باشند به طور حتم در همکاری آنها با ایران تأثیر خواهد گذاشت.

این مقام مطلع تصریح کرد: در مورد شرکت رنو آمریکا می‌تواند توسط نیسان فشارهای لازم را بر این شرکت وارد کند و شاید رفتار رنو با ایران تغییر کند اما باز هم نمی‌توان در این رابطه نظر نهایی را اعلام کرد.

وی با تأکید براینکه بعید می‌دانم که رنو به صورت کامل از ایران خارج شود، گفت: شاید موضع گیری‌های جدید آمریکا 20 تا 30 درصد در اعمال قرارداد جدید رنو با ایران تأثیر بگذارد.

این مقام مطلع در مورد وضعیت اجرای قرارداد جدید رنو و ایدرو به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: کلیات این قرارداد به امضا رسیده  اما هنوز مذاکرات برای قراردادهای جانبی در حال انجام است. در مجموع رنو منافع زیادی در ایران دارد و عاقلانه‌تر از اینها رفتار خواهد کرد شاید حداقل همکاری‌های خود را در ایران ادامه دهد.