با هزینه‌های دولت، اقتصاد مقاومتی یک شوخی است

 در گزارشی نوشت: جدیدترین آمار منتشره درباره فعالیت‌های مالی دولت در چهار ماه نخست سال، نشان می‌دهد که بیش از 98 درصد پرداختی‌ها، مربوط به هزینه‌های جاری دولت بوده و تنها یک بیستم از بودجه عمرانی سال 96 تاکنون محقق شده است.

بودجه عمرانی به عنوان پیشران موتور اقتصادی دولت به شمار می‌آید و برای اینکه بتوان اشتغال‌زایی در کشور ایجاد کرد و همچنین رکود حاکم بر جامعه را از میان برد، باید نگاه دولت به هزینه‌کردها عوض و منابع تخصیص داده شده به موارد عمرانی بیش از هر چیز دیگری اهمیت داده شود.

به گزارش «تابناک»؛ متأسفانه در سال‌های اخیر، سهم بودجه عمرانی از سفره بودجه کل کشور کمتر شده است، به گونه‌ای که در سال گذشته، سهم بودجه عمرانی به 12 درصد از کل بودجه کشور رسید؛ اما از همین 12 درصد نیز تنها 74 درصد آن به عمران کشور تخصیص یافت. با این حال، در اواخر سال گذشته، دولت اعلام کرد که سهم بودجه عمرانی را برای سال 96 افزایش خواهد داد.

در آن زمان، دولت وعده داد که سال 96 بالغ بر 62700 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا به عبارت دیگر اعتبارات مربوط به طرح‌های عمرانی اختصاص داده خواهد شد، این رقم نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود 10 درصد افزایش نشان می‌داد.

هرچند بودجه عمرانی در سال جاری مطابق قانون بودجه کل کشور افزایش را نشان می‌داد، همین میزان بودجه نسبت به هزینه‌های جاری دولت کاهش چشمگیری داشت، به طوری که از 12 درصد به 10 درصد رسید؛ اما آمارهای جدید نشان می‌دهد، همین سهم اندک بودجه نیز تنها یک بیستم به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده و بیش از 98 درصد از پرداخت‌های دولت، صرف هزینه‌های جاری شده است.

یادآور می‌شود طبق برخی آمارها، هزینه‌های جاری دولت در 4 سال گذشته بیش از 3/4 برابر شده و این نشانه فربه‌تر شدن حجم دولت و هزینه‌های آن به موازات کم رنگ شدن بودجه‌های عمرانی و حمایت از تولید و رونق اقتصادی است.