هدفمندی یارانه ها زیر ذره بین تحقیق و تفحص/ نیمی از یارانه ها به مردم می رسد!

گروه اقتصادی- هدفمندی یارانه ها طرحی بود که موافقان و مخالفان بسیاری داشت ودر طول هفت سال گذشته بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفته است ، طرحی که بزرگتری جراحی اقتصادی کشور نام گرفت و قرار بود مرحله به مرحله اجرا شود و با حذف برخی از یارانه ها در کالاهای مختلف از سوخت گرفته تا مواد خوراکی ، یارانه ان به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

به گزارش افکارنیوز، اما اجرای این طرح مهم اقتصادی در کشور با فراز و نشیب هایی همراه بوده و حالا نمایندگان ملت درمجلس به دلیل برخی ابهامات در پرداخت های دولت از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانه هاتصمیم به تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها گرفته اند.

قرار است طی شش ماه آینده نتیجه این تحقیق و تفحص اعلام شود تا مشخص گردد دولت تا چه میزان به قانون هدفمندی یارانه ها پایبند بوده است.

جبار کوچکی‌نژاد رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به تفحص از این سازمان، اظهار داشت: تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها تفحص سنگینی در حوزه‌ مالی است.

وی با بیان اینکه طبق آمار این سازمان سالانه بیش از 80 هزار میلیارد تومان درآمد دارد، افزود: قانون‌گذار تکلیف درآمد این سازمان را روشن کرده که براساس این قانون یک ردیف درآمدی و 3 ردیف هزینه‌کرد وجود دارد که پرداخت یارانه نقدی به مردم و پرداخت به بخش تولید از جمله ردیف هزینه‌کرد‌های این سازمان است.

رئیس هیئت تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به محور‌های این تفحص، گفت: براساس این تفحص می‌خواهیم بدانیم؛ آیا در چند سال گذشته قانون هدفمندی یارانه‌ها رعایت شده یا خیر؟ آیا درآمد در جهتی که قانون هدفمندی یارانه‌ها مشخص کرده، هزینه شده و یا پول را در مسیر‌های دیگری هزینه کرده‌اند؟

کوچکی‌نژاد ابراز کرد بررسی وضعیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها که یک تشکیلات دولتی است از جمله دیگر محور‌های تفحص است، و همچنین نحوه کار و فعالیت ستاد و سازمان و همچنین بررسی اینکه؛ آیا مسئولان این سازمان جزء نجومی‌بگیر‌ها هستند یا خیر؟

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه نحوه ارتباط این سازمان با مردم از دیگر محور‌های تفحص مذکور است، گفت: بسیاری از مردم گله‌مند هستند که یارانه نقدی به آنها پرداخت نمی‌شود و از طرف دیگر مسئولان استانی پاسخگوی آنها نیستند و همچنین آیا سایتی وجود دارد که مردم به‌جای اینکه به تهران مراجعه کنند از طریق سایت مشکلات خود را پیگیری کنند.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: هیئت تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در چند روز آینده و پس از صدور احکام اعضای هیئت، تفحص از این سازمان را آغاز می‌کند.

از سوی دیگرمهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید:تاکنون تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی به نتیجه و مقصود مورد نظر نرسیده است .اگرچه نمایندگان مردم از روی دغدغه به بررسی شبهات نشات گرفته از عملکرد قوه مجریه می پردازند اما به علت ناآشنایی کافی آنها ازموضوع و یا بکارگیری کارشناسان آزاد و یا فعالان حاضر در مرکز پژوهش ها به هدف نمی رسند.

وی در ادامه با بیان اینکه انجام تحقیق و تفحص جز هزینه ،عایدی دیگری برای خانه ملت ندارد ،تاکید کرد:برای به سرانجام رسیدن این مهم، باید تحقیق و تفحص از مجلس به دیوان محاسبات ارجاع داده شود.

این عضو کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت غیر مستقیم یارانه ها قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ،افزود:به هنگام تصویب قانون فوق تصمیم بر آن شد تا با ارائه مستقیم یارانه ها به مردم ؛پول آب ،برق و ... گران شده و جامعه را به سمت مهمترین هدف قانون مذکور یعنی صرفه جویی سوق دهیم.

بائوج لاهوتی تصریح کرد:متاسفانه با گذشت چندین سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ،هنوز به هدف مورد نظر نائل نگشته ایم.

وی با اشاره به اقتصادی کردن شرکت های آب و برق و ممانعت از زیان دهی آن ها در سایه قانون هدفمندی یارانه ها ،گفت:اگرچه تصمیم واگذاری شرکت های فوق به منظور کاهش بار مالیشان مدنظر بوده است ،اما اکنون نه تنها پول آنها پرداخت نمی شود بلکه آسیب بسیاری گریبان گیرشان گشته است.

عضو کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین اعتبار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از محل حامل های انرژی انجام می شود ،افزود:اکنون در محل وصول این اعتبار جای سوال و ابهام وجود دارد.

بائوج لاهوتی تصریح کرد:طبق برآورد انجام شده تنها 40 تا 48 درصد از سقف اعتبار تعیین شده برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به مردم پرداخت می شود.نحوه ارائه حجم باقی مانده مشخص نیست.

وی گفت:دولت مدعی پرداخت حجم باقی مانده از اعتبار به شرکت ها شده در حالیکه نحوه آن جای ابهام دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای هیات رییسه تحقیق و تفحص از اجرای قانون هدفمندی یارانه به تازگی مشخص شده و بعد از آن کار وارد مرحله کارشناسی و عملیاتی خواهد شد.