صادرات لبنیات افزایش یافت

 محمود حجتی در همایش روز ملی دامپزشکی با اشاره به بیماری های دامی سختی که پارسال کشور را تهدید کرد، اظهارداشت: سال گذشته بر اثر آنفلوآنزای پرندگان حدود ۱۸ هزار قطعه مرغ تخم گذار را از دست دادیم که منشاء آن پرندگان مهاجر بود و با وجود همه مراقبت ها و پیشگیری ها، از مازندران گسترش یافت.

وزیر جهاد با اشاره به  بیماری های آبزیان مانند قزل آلا، گفت: این بیماری‌ها  با مراقبت های انجام شده،  برطرف و رفع نگرانی شد.

حجتی افزود : بیماری لکه سفید، میگوی پرورشی ما را تهدید کرد که با مقابله مناسب بیماری رفع و  میزان تولید آن از ۱۰ تا ۱۲ هزار تن ۴ سال قبل به ۲۷ هزار تن رسید.

وزیر جهاد کشاورزی تاثیر اقدامات دامپزشکی را در درآمد و اقتصاد خانوارها، اقتصاد ملی، افزایش بهره وری سرمایه گذاران و نیز اشتغال را از دیگر دستاورد تلاش مداوم دامپزشکان و دامپزشکی برشمرد.

وی همچنین گسترش ارتباطات جهانی را موجب توسعه مبادلات کالا و مواد غذایی خواند و گفت: به رغم محدودیت ها صادرات  لبنیات ۲۰ تا ۲۵ درصد و صادرات  آبزیان ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته است.

حجتی ادامه داد : گوشت قرمز دام سبک را با مراقبت های خوب وارد می کنیم و نمی توانیم به روش های سنتی عمل کنیم بلکه منطبق با قراردادهای بین المللی حرکت می کنیم.

وی افزود: تغذیه دام و روی آوردن دامپروران به استفاده از کنستانتره، ضایعات کشاورزی و غنی سازی آن با نظارت دامپزشکان انجام می شود ضمن اینکه باید مواظب هم باشیم که گرفتاری ها یا کوتاهی ما وقت تولیدکنندگان را تلف نکند و سرمایه آنان را به خطر نیندازد.