ساماندهی پیامک‌های تبلیغی شخصی به کجا رسید؟

حسین فلاح جوشقانی ، با تشریح جزئیات راه‌اندازی سامانه ساماندهی پیامک های تبلیغاتی شخصی، از فراهم شدن امکان گزارش‌دهی آسان پیامک‌های مزاحم شخصی تا پایان مهر و امکان دریافت انتخابی پیامک‌های تبلیغی از طریق پنل کاربری پس از مهرماه خبر داد.

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: دو کار به صورت موازی در حال انجام است؛ نخست اینکه اگر مردم شکایتی از پیامک‌های شخصی دارند بتوانند به رگولاتوری منتقل کنند و از طریق سامانه‌ای این پیامک‌ها را مدیریت و اعمال مقررات کنیم؛ بحث دوم ایجاد امکان دریافت انتخابی پیامک‌‌های تبلیغاتی است تا اگر مردم متقاضی دریافت برخی پیامک‌های انبوه هستند این امکان فراهم باشد.

وی افزود: بخش اول را وعده دادیم تا پایان مهر راه‌اندازی کنیم و بخش دوم پس از مهرماه انجام خواهد شد که پیش‌بینی می‌کنیم در دو تا سه هفته آینده ضوابط را آماده کنیم و دو تا سه ماه نیز برای اجرا وقت نیاز باشد.

فلاح جوشقانی تصریح کرد: بخش دوم نیازمند مقررات و ضوابط است که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز به تصویب خواهد رسید و هم اکنون در حال مطالعه است. در این بخش اپراتورها باید ملزم به طراحی پنلی با امکان دسته‌بندی پیامک‌ها و سرشماره‌ها شوند که این کار تدریجی و نیازمند زمان است.

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأکید کرد: هدف اصلی در این ساماندهی، فراهم کردن امکان مسدودسازی کامل یا دریافت انتخابی پیامک‌های انبوه برای مشترکان است تا از سوی دیگر بستر پیامک برای تبلیغات یا اطلاع‌رسانی در اختیار کسب و کارها نیز قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها راه حل فعلی دریافت نکردن پیامک‌های تبلیغاتی انبوه، مسدود کردن کامل پیامک انبوه از طریق سامانه 800 است.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: سامانه 800 تا زمانی که سیستم‌های جدید به بلوغ نرسند فعالیت خواهد کرد و پس از آن اگر ضرورتی برای فعالیت‌ آن نباشد باقی نخواهد ماند.