افزایش صادرات ایران به عراق

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با وجود کاهش واردات کشور عراق و افت خرید این کشور از کشورهایی همچون ترکیه و چین، صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست امسال پنج درصد افزایش یافته است.

علی یزدانی معاون وزیر صنعت در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: قرابت اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور بسیار زیاد است و امروز روابط تجاری دو کشور به صورت چشمگیری هویداست. مردم کشور ما علاقه ویژه‌ای به حرم ائمه اطهار در عراق دارند و مردم عراق رغبت زیادی نسبت به تعامل با ایران و استفاده از کالاهای ایرانی دارند.

وی افزود: مردم و مسئولان عراقی از حضور شرکت‌های ایرانی در عراق استقبال ویژه‌ای می‌کنند و در حال حاضر امنیت برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق بسیار بیشتر شده است و از طرفی مناسب بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در عراق زمینه را برای همکاری‌ها بیشتر کرده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ واردات کشور عراق به کمتر از ۴۸ میلیارد دلار رسیده است و به عنوان مثال واردات عراق از ترکیه ۳۷ درصد و واردات از چین ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است اما با وجود اینکه ۱۰ درصد از صادرات ایران به عراق را ایران تشکیل می‌داد و عراق صادرات سیمان را ممنوع کرده بود، باز هم در شش ماهه اول امسال صادرات ایران به عراق پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

یزدانی افزود: از سوی دیگر ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری دیگری بین دو کشور وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی بخش دولتی و بخش خصوصی دو کشور است که نیاز است زیرساخت‌های لازم فراهم گردد. حضور شرکت‌های فنی- مهندسی ایران در عراق و همسان‌سازی و مساعدسازی محیط کسب و کار برای مبادله و خدمات سرمایه‌گذاری و گسترش روابط بانکی، بیمه و صدور ضمانت‌نامه‌ها و استفاده از ارزهای محلی و تجارت بین پول ضروری است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: همچنین باید تجارت در زمینه دارو و مصالح ساختمانی را توسعه داد و همکاری‌ها بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با وزارت صنعت عراق زمینه‌های بیشتری را برای همکاری دو طرف فراهم خواهد کرد. همچنین تعریف بسته‌های تشویقی، ایجاد همکاری‌های صنعتی در استان‌های ایران و عراق، ایجاد خط اعتباری خاص برای تامین ماشین‌آلات خطوط تولید و تجهیزات ایرانی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی و همکاری برای نوسازی کارخانه‌های عراق و تولیدات مشترک از جمله دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.

همکاری اقتصادی ایران و عراق تناسبی با تعاملات سیاسی و امنیتی ندارد

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این همایش با اشاره به رابطه دیرینه دو کشور گفت: تمام جهان می‌دانند که رابطه ایران و عراق یک رابطه قدیمی و استراتژیک است و خوشبختانه عزم مسئولین کشور در توسعه این روابط به ویژه در مسائل امنیتی، سیاسی و نظامی است.

وی افزود:‌ اولین انتظار ما این است که به همان نسبتی که در حوزه‌های امنیتی و سیاسی همکاری داریم در حوزه اقتصادی نیز این موضوع لحاظ شود زیرا الان یک عدم همخوانی در این خصوص احساس می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که تا به امروز دنیا دیده است همکاری و مبارزه دو برادر در یک سنگر بوده است. همان طور که این دو ملت در همه حوزه‌ها با یکدیگر همکاری و همراهی دارند. امیدواریم در اولین فرصت در مسائل اقتصادی نیز در همان سطح امنیتی و نظامی بلکه بیشتر رشد داشته باشد.

آل اسحاق در ادامه گفت : پایداری روابط اقتصادی و توسعه آن یک حلقه وصل محکم است. آنچه که ما امروز از این سمینار که با حضور بزرگان و مدیران ارشد دو کشور در حال برگزاری است، انتظار داریم حل برخی از مشکلات اقتصادی است.

رئیس اتاق ایران و عراق گفت:‌ اولین انتظار ما این است که به همان نسبتی که در حوزه‌های امنیتی و سیاسی همکاری داریم در حوزه اقتصادی نیز این موضوع لحاظ شود زیرا الان یک عدم همخوانی در این خصوص احساس می‌شود.

وی در پایان گفت: ‌فعالان اقتصادی این انتظار را از شما مسئولان و مدیران دولتی و حاکمیتی دو کشور دارند که در مسائل بانکی، حمل و نقل، گمرک و سایر موارد حداکثر همکاری‌ها صورت بگیرد. ما برای تجارت ایران و عراق یک هدف 20 میلیارد دلاری ترسیم کرد‌ه‌ایم.

سهم 6 میلیاردی ایران از تجارت 200 میلیاردی عراق

 

قائم مقام وزیر بازرگانی عراق نیز در این همایش با اشاره به صحبت های نهاوندیان و آل اسحاق گفت: صحبت‌هایی که این دو بزرگوار مطرح کردند مشکلات مشترکی است که تجار عراقی نیز با آن روبه رو هستند.

طبیب الموسوی ادامه داد: هیچ کس منکر نقش ایران در پیروزی‌های اخیر عراق در مبارزه با تروریست‌ها نیست و من حامل پیام تشکر و قدردانی نخست وزیر و ملت عراق برای شما هستم.

ما دارای اشتراکات زیادی در حوزه های فرهنگی، دینی و اجتماعی هستیم و به راحتی می‌توانیم همکاری اقتصادی با یکدیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم تجارت خارجی عراق 200 میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم 6 میلیارد دلار است که این از نظر ما ناچیز است. ما می‌توانیم فعالیت خود را در حوزه‌های صنعت و توریستی توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: در همایش مشترکی که سال گذشته در بغداد با حضور آقایان جهانگیری و حیدرالعبادی برگزار شد بر توسعه روابط دو کشور تاکید شد. اما هنوز مهمترین مشکل ما نقل و انتقال پول و فعالیت های بانکی است. در حال حاضر صرافی‌ها که این وظیفه را برعهده دارند هزینه زیادی را به تجار دو کشور تحمیل می‌کنند. عراق نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و ما تمایل داریم این اتفاق توسط شرکت‌های ایرانی رخ دهد نه از کشورهایی که در طول این سال‌ها دشواری خود را به صورت آشکار و پنهان با دولت و ملت ایران نشان دادند.

وی گفت: در حال حاضر ما نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه سیلو سازی، ساختمان‌سازی و ساخت مجتمع‌های مسکونی هستیم. همچنین در بخش کشاورزی و صنعتی باید فعالیت‌های دو کشور گسترش پیدا کند.