پوز خند بازار به سخنان ترامپ / رشد بورس و کاهش قیمت ارز

گروه اقتصادی- آمریکایی به دلیل اینکه صاحب اسکناس دلار هستند به خیال خود می توانند اقتصاد جهان را به شکلی که میخواهند اداره کنند و حتی معتقدند با هر نوع موضع گیری سیاسی اقتصاد جهان دچار نوسان می شود اما گویا سردمداران کاخ سفید و دولتمردان ایالات متحده نمی دانند که تنها بعد از جنگ جهانی سرد بود که باعث برشکسته شدن بسیاری کشورها شد.

به گزارش افکارنیوز، حالا و پس از دو روز از سخنان ترامپ بازار ایران نه تنها آرامش نسبی داشت بلکه شاخص بورس 19 واحد رشد کرده و بازار ارز و سکه ثبات داشت.

آنطور که از شواهد مشخص است تاجر دیوانه ای به نام ترامپ زمام آمریکا را در دست گرفته و گویا این کشور را هر روز منزوی تر از قبل می کند، زیرا بر اساس برخی پیش بینی ها عده ای معتقد بودند که بعد از سخنان ترامپ احتمال گران شدن دلار وجود دارد اما قیمت ارز و دلار نشان داد بازار تنها به سخنان ترامپ پوزخند زده است.

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه سخنرانی ترامپ در کاخ سفید علت اصلی کاهش ارز بوده است افزود: معمولا با کاهش قیمت دلار، قیمت جهانی طلا سیر صعودی به خود می گیرد، با این حال قیمت طلا در روز شنبه نسبت به پنجشنبه گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر اونس طلا در بازار جهانی حدود ۱۳۰۴ دلار داد و ستد می شود به کاهش چند هزار تومانی هر یک از قطعات طلا در بازار داخلی اشاره کرد و افزود: سکه تمام  طرح جدید ۷ هزار تومان، طرح قدیم ۶ هزار تومان، نیم سکه ۲ هزار تومان، ربع سکه ۲ هزار تومان، سکه گرمی هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۸۰۸ تومان افت کرده است.

یوسف تقی زادگان کارشناس بازار طلا و ارز هم معتقد است: در روزهای اخیر بازار ارز متلاطم شده بود ولی بعد از اظهارات جدید ترامپ درباره ایران که مشخص شد تغییری در وضعیت برجام نیز ایجاد نمی‌ کند بازار ارز سیر نزولی پیش گرفت، و در یک شب حدود ۱۳۰ تومان کاهش یافت و به نظر می رسد بازار ارز در هفته آتی ثبات بیشتری پیدا کند و به نظر می رسد همچنان که امروز شاهد افت قیمت طلا بودیم این روند کاهشی ادامه پیدا کرده و قیمت طلا باز هم افت کند.

وی افزود: قبل از انجام سخنرانی ترامپ، پیش بینی می شد که اظهار او و خروج از برجام، اقتصاد ایران و بازارهای بورس، ارز و طلا با واکنش منفی با افزایش قیمت مواجه شود و حتی سخن  از دلار ۵ هزار تومانی بود؛ اما پس از سخنان ترامپ و موضع گیری شدید اروپاییان در مورد برجام و پایبندی به آن، باعث شد ترامپ تنها و در مقابل دنیا قرار گیرد.

وی گفت: بخشی از نوسان قیمت ها درهفته گذشته هم علت داخلی داشت، از جمله صحبت های سخنگوی دولت که از کمبود بودجه سخن گفت و همچنین سیاست های بانک مرکزی که  بر  فعل و انفعالات بازار تاثیرگذار است.

مهدی تقوی اقتصاد دان نیز بیان داشت: بر اساس تئوری های اقتصادی دلار نباید به بالای ۴ هزار تومان می رسید، با وجود رفع تحریم های اروپا و با وجود بازی هایی که ترامپ در می آورد و همچنین صحبت هایی که می کند باز نباید قیمت ارز افزایش پیدا می کرد. 

وی افزود: در حالی که امکان مبادله داریم به خاطر رفع تحریم ها و امکان صدور ۲.۵ میلیون بشکه نفت یعنی سه پنجم افزایش عرضه نفت نسبت به قبل از برجام، باید دلار پایین می امد، حالا این که چطور در هفته گذشته ارز افزایش داشت باید علت اصلی آن را در  سیاست های بانک مرکزی جستجو کرد که دنبال تامین کسری بودجه دولت بوده است.

این اقتصاددان بین الملل با تاکید بر اینکه قیمت ارز باید کاهش پیدا کند بیان کرد: مطابق تئوری اقتصادی قیمت دلار  به طرز وحشتناکی بالاست و باید پایین بیاید اما اگر کاهش نیابد  یعنی اینکه دولت درامد پولی  برای خودش ایجاد می کند و هرچند دولت  تلاش کرد که  که تورم را پایین بیاورد، اما این درآمد  پولی  دولت تورمی است، بنابر این اگر بتوانیم دلار را زیر ۳ هزار و ۵۰۰ بیاوریم درست است.