سونامی مالی ناشی از سلطه دلار جهان را تهدید می‌کند

ارنست ولف، نویسنده کتاب «جنگ صلیبی دوران مدرن علیه طبقه کارگر 5 قاره جهان» با تشبیه سیستم مالی جهانی به یک بیمار 75 ساله گفت: «سیستم مالی جهان در سال 1944 در برتون وودز آمریکا پایه گذاری شده است. این بیمار وضعیت بسیار دشواری را دارد، زیرا در سال های 1998 و 2008/2007 تا مرز مرگ پیش رفت. بعد از بحران مالی اخیر، این بیمار به صورت مصنوعی زنده نگه داشته شده است.»

ولف با تشبیه سیستم مالی آمریکا به یک کارتل گفت، در حالی که اکثر کشورها دارای یک بانک مرکزی هستند، سیاست پولی امریکا توسط فدرال رزرو تعیین می شود که کنسرسیومی متشکل از 12 بانک منطقه ای است که بانک های تجاری در آن سهم دارند.

وی هشدار داد که دلار آمریکا «یک سونامی مالی» ایجاد کرده که جهان برای تحمل تبعات ناشی از آن آمادگی لازم را ندارد. وی گفت سیستم مالی جهانی در معرض ریسک فروپاشی قریب الوقوع قرار دارد و سونامی مالی ناشی از این فروپاشی همه ما را غافلگیر خواهد کرد و تاثیرات مخربی بر جای خواهد گذاشت.

وی افزود، صنعت مالی جهان بزرگتر از اقتصاد واقعی جهان شده و این صنعت با جدا شدن از اقتصاد واقعی، هیچ ارزش واقعی ای تولید نمی کند.

این تحلیلگر برجسته آلمانی در ادامه گفت: «در طی 30 سال گذشته، صنعت مالی جاهن به یک کازینوی بزرگ تبدیل شده که در آن پول تنها دست به دست می شود. از آنجایی که این سیستم متکی به وام هایی است که باید بازپرداخت شوند، باید پول بیشتر و بیشتری به این سیستم تزریق شود. موسساتی مانند صندوق بین المللی پول یا بانک مرکزی اروپا بزرگترین دستکاری کنندگان سیستم مالی جهانی هستند. آنها هر روز پول بیشتری چاپ می کنند.»

وی گفت، قواعد سیستم مالی امروز جهان اجازه ورود مردم عادی به این سیستم را نمی دهد. به گفته ولف، صنعت مالی جهانی عامل اصلی بسیاری از مشکلاتی است که امروزه اروپا با آن مواجه است.

این نویسنده آلمانی همچنین افزود، اختلافات با ایران به این واقعیت مربوط می شود که ایران اعلام کرده قصد دارد نفت خود را به یورو بفروشد و اکنون شاهد اقدام مشابهی از سوی ونزوئلا هستیم.