چرا کشاورزان خانه نشین شدند؟

در نقطه مقابل ،موفق نشدن و وابستگی کشاورزی به کشورهای دیگر، بصورت ملموسی روند توسعه اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار داده و تحقق آن را با موانع و انسدادهایی جدی مواجه و همراه می‌سازد.

حصول پیشرفت در عرصه زراعت و کشاورزی مستلزم مجموعه ای از پیش نیازها و ضروریاتی همچون خاک حاصلخیز، آب کافی، شیوه های کشت نوین، برنامه ریزی دقیق، نیازسنجی هوشمندانه و ارزیابی صحیح نسبت به استعدادها و توانمندی های زراعتی و همچنین برخورداری از ادوات و تجهیزات کشاورزی پیشرفته است.

یکی از ایراداتی که کارشناسان و صاحب نظران عرصه زراعت به کشاورزی ایران وارد می دانند، به سنتی بودن آن باز می‌گردد.

به واقع برای بهره وری و دستیابی به محصولات با کیفیت تر،فاصله گرفتن از شیوه های سنتی و گرایش و نائل شدن به زراعت نوین و علمی،ضرورتی است که در فقدان و خلاء آن،مواجهه با موانع و مشکلات متعدد و عدیده دور از انتظار نخواهد بود.

در این میان،تامین و برخورداری از ماشین آلات و ادوات پیشرفته کشاورزی یکی از حلقه های مکمل دستیابی به زراعت نوین به شمار می رود.

کم نیستند فعالان و کارشناسانی که معتقدند یکی از پاشنه های آشیل و نقاط ضعف عمده، حوزه زراعت و کشاورزی در ایران به مستهلک بودن و فرسودگی ماشین آلات مربوط به این بخش، معطوف می شود.

چندی پیش رضا علیزاده، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع فعال در حوزه تولید ماشین آلات و ادوات کشاورزی، اظهار کرد: با عنایت به حرکت کشاورزی به سمت و سوی زراعت نوین و پیشرفته،کشاورزی سنتی راه به جایی نخواهد برد.

علیزاده در تشریح برخی چالش‌ها و مشکلات پیش روی فعالان حوزه زراعت گفت: یکی از کاستی ها و محدودیت های موجود در عرصه مذکور به وسعت محدود اراضی زراعی برخی از کشاورزان معطوف می شود که این محدودیت و کوچکی مساحتِ اراضیِ مذکور، بنیه و توان مالی مطلوب برای تهیه و خرید ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی را برای فعالانِ این بخش دشوار ساخته است.

وی معتقد است: محدودیت موجود در مساحت اراضی زراعی، در میزان کشت و بهره برداری نیز اثرگذار است و مجموعه این نارسایی ها، باعث می شود،کشاورزی و فعالیت در این حوزه برای طیف اشاره شده، مقرون به صرفه نباشد.

علیزاده، راهکار برون رفت از این مشکل را در تجمیع اراضی زراعی جستجو کرده و معتقداست در صورت تحقق این امر،  توان اقتصادی زارعت کنندگان و کشاورزان نیز ارتقاء می یابد و درنتیجه خرید و تهیه ماشین آلات کشاورزیِ مکانیزه، تسهیل خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می افزاید: علی‌رغم اقدامات انجام شده از سوی متولیان این امر(جهاد کشاورزی و وزارت صنایع) میزان حمایت ها کافی به نظر نمی رسد.

وی می‌گوید: وزارتخانه‌های مذکور و بانک عامل (کشاورزی) در حد توان، اقدامات مربوطه را در این عرصه اجرایی و عملیاتی کرده‌اند، بنابراین همچنان یکی از جدی ترین معضلات موجود در عرصه کشاورزی به تامین منابع مالی مورد نیاز باز می‌گردد.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی، بستر ساز توسعه کشاورزی و افزایش فرصت های شغلی

علی کرباسی،کارشناس حوزه زراعت و کشاورزی  ، با اشاره به واردات ادوات و تجهیزات کشاورزی نوین و پیشرفته از کشورهای دیگر اظهار کرد: استمرار این رویه نادرست ، فرصت ها و ظرفیت های بالقوهِ موجود در بخش مذکور را تضعیف می‌کند.

وی افزود: بطور یقین در صورت مدیریت واردات، انتقال فناوری روز در داخل کشور، ارتقای سطح سرمایه‌گذاری‌ها، رایزنی و مذاکره برای تولید تجهیزات زراعی و کشاورزی بصورت مشارکتی، روند توسعه کشاورزی در کشور بیش از پیش تسریع خواهد شد.

کرباسی بیان کرد: در صورت حصول این امر، علاوه بر تکمیل زنجیره  توسعه زراعت در ایران، در بخش مذکور نیز فرصت ها و موفقیت های برجسته ای حاصل خواهد شد.

این فعال در عرصه زراعت و کشاورزی گفت: امروزه فناوری و صنعت تولید ماشین آلات کشاورزی مکانیزه،  بصورت مجزا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، زمینه ساز درآمدزایی های ویژه شده و  در صورت حصول پیشرفت و توفیقات هر چه بیشتر در این خصوص ، صرفه جویی ارزی و اشتغالزایی قابل توجهی در داخل کشور حاصل خواهد شد.

وی افزود: تلاش برای بازاریابی حرفه‌ای و تامین نیاز کشورهای منطقه در عرصه اشاره شده، از دیگر ضروریاتی است که به طور قطع با فراهم سازی و مُیَسَر شدن آن، شاهد کسب درآمدهای مطلوب و چشمگیری در بخش صادرات ماشین آلات و ادوات کشاورزی خواهیم بود.

کرباسی گفت: چندی پیش، رسانه ها از راه اندازی خط تولید ماشین آلات کشاورزی آلمانی در ایران خبر دادند که گام سازنده و نوید بخشی به شمار می رود .برخی از اخبار غیررسمی  نیز موید عملیاتی شدن اقدامات گسترده تر در بخش تولید ماشین آلات زراعی در ایران است که بنده از صحت و سقم آن بی اطلاع هستم. اما آنچه که واضح و مبرهن است، معطوف به این امر می شود که شرایط و وضعیت موجود فعلی، رضایت بخش نیست که اگر بود در بازار تجهیزات مذکور شاهد این میزان از تجهیزات خارجی و غیرایرانی نبودیم.

2/3 نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود

چندی پیش، علی توسطی، رییس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی با اشاره به ضرورت تامین هر چه مطلوب تر نیازهای حوزه زارعت و کشاورزی اظهار کرد:  بارها به  لزوم تجهیز و نوسازی ماشین آلات کشاورزی در ایران تاکید شده است.

وی می افزاید: اکنون حدود یک سوم از نیاز داخلی کشور، به واسطه تولیدکنندگان و مراکز صنعتی داخلی و دو سوم دیگر از محل واردات تجیهزات از کشورهای دیگر تامین می شود.

به گفته این مقام مسوول ، حداکثر 35 درصد از نیاز داخلی با اتکای به توان تولید داخلی فراهم می شود و قریب به 65 تا 70 درصد از نیاز موجود با اتکای واردات تامین می شود.

طبق آمار در صورت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و تولیدی تجهیزات کشاورزی در داخل کشور، با تحولی چشمگیر و خیره کننده در عرصه مذکور مواجه خواهیم شد و  به یُمن حصول چنین موفقیتی، ضریب رشد و توسعه در عرصه زراعت و کشاورزی نیز مضاعف خواهد شد.