قرارداد ایران با بوئینگ فسخ می شود؟

یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور خواستار فسخ قرارداد چند میلیارد دلاری میان ایران‌ایر و بوئینگ برای خرید هواپیمای مسافربری شد. 

به گزارش ویکلی‌استاندارد، «پیتر روسکام» در نامه‌‌ای به ترامپ با متهم کردن شرکت ایران‌ایر به انتقال سلاح به سوریه نوشته است: «ایران‌ایر به عنوان رگ حیاتی حکومت [رئیس‌جمهور سوریه بشار] اسد عمل می‌کند.»

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا در رأی‌گیری شفاهی  ژوئیه (17 تیرماه)، متمم‌هایی در لایحه بودجه با هدف متوقف کردن فروش هواپیمای بوئینگ به «ایران ایر» را به تصویب رساند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد پیش تر شرکت هواپیمایی بوئینگ با هواپیمایی «ایران ایر» در خصوص فروش یا اجاره 109 هواپیمای بوئینگ به این شرکت هواپیمایی در سالهای آینده به توافق رسیده بودند.

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه منع فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را با 239 رأی موافق در مقابل 185 رأی مخالف به تصویب رساندند.

با این حال، دولت آمریکا اعلام کرده است که هر لایحه‌ای که توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند، وتو خواهد کرد.

«پیتر روسکام» حامی لایحه منع فروش بوئینگ به ایران اصرار دارد که این هواپیماهای بوئینگ در صورت فروش به ایران  مورد استفاده سپاه پاسداران قرار می‌گیرد.

این نماینده جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» مدعی است: «تحویل این نوع هواپیماها به رژیم ایران که همچنان بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان می‌باشد در واقع به آنها محصولی را ارائه می‌ کند که می‌توانند از آن برای اهداف نظامی استفاده کنند».

وی مدعی شد که هواپیمای بوئینگ را می‌توان طوری دوباره پیکربندی کرد که قابلیت حمل موشک‌های بالستیک یا «آر پی جی» را داشته باشد.

طبق این گزارش، دموکرات‌ها می‌گویند که لایحه مذکور بخشی از راهبرد گسترده‌تر جمهوری‌خواهان برای تضعیف برجام است.