قیمت نفت کاهش یافت

در پی افزایش تنش ها در عراق که عرضه نفت این کشور را تهدید می کند و همچنین بالا گرفتن تنش های سیاسی میان ایران و امریکا، افزایش قیمت ناشی از تحولات ژئوپلتیک مجددا به بازار نفت برگشته است.

پس از ماه ها نوسان محدود قیمت ها که در طی آن از یک طرف کاهش عرضه اوپک و سایر تولید کنندگان موجب تقویت قیمت ها شده و از سوی دیگر رشد تولید نفت آمریکا مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت نفت می شد، قیمت ها در ماه جاری میلادی به میزان قابل توجهی رشد داشته که ناشی از تقویت میزان تقاضا به ویژه از سوی چین بوده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 10 سنت، معادل 0.17 درصد کاهش به 57 دلار و 72 سنت رسید، اما همچنان حدود 2.5 درصد بالاتر از رقم پایانی جمعه گذشته و حدود یک سوم گران تر از ارقام معامله شده در اواسط امسال است. قیمت نفت خام آمریکا هم امروز 14 سنت معادل 0.27 درصد کاهش داشت و به 51 دلار و 73 سنت رسید، اما همچنان نزدیک به دو درصد بالاتر از رقم جمعه گذشته و تقریبا یک چهار گرانتر از ارقام معامله شده در اواسط ماه ژوئن است.

این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که نیروهای دولتی عراق در واکنش به رفراندوم جدایی 25 سپتامبر در اقلیم کردستان، شهر نفت خیز کرکوک را از تصرف پیشمرگه های کرد خارج کرده اند. همچنین گزارش ها نشان می دهد که کردها حدود 350 هزار بشکه از تولید نفت از میادین بزرگ بای حسن و آوانا را به دلیل نگرانی های امنیتی متوقف کرده اند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد: «در خصوص کردستان، تولید نفت 500 هزار بشکه ای میدان نفتی کرکوک در معرض خطر قرار دارد و گزارش های اولیه ای از توقف تولید 350 هزار بشکه از نفت این منطقه به گوش می رسد.»

گلدمن ساکس همچنین گفته: «اگر تحریم های جدیدی علیه ایران به اجرا گذاشته شود، انتظار می رود صادرات چندصد هزار بشکه از نفت خام ایران به صورت فوری در معرض ریسک قرار بگیرد.»