تکمیل پوشش  3G و4G همراه اول در تمام شهرهای کشور

وحید صدوقی در نشست تخصصی افزایش ۲.۵ برابری بازارهای ICT در برنامه ششم توسعه به ارائه توضیحاتی درباره سرمایه گذاری های صورت گرفته در همراه اول پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه درآمدهای ایجاد شده تناسب چندانی با حجم سرمایه گذاری ها ندارد و اگر قرار باشد به افزایش دو و نیم برابری بازار برسیم نیاز به سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی است.

وی با بیان اینکه با استفاده از سیستم های هوشمند در بخش های مختلفی مانند صنعت برق امکان صرفه جویی چشمگیری وجود دارد، گفت: به عنوان مثال در حوزه برق این امکان وجود دارد که با هوشمندسازی، حدود دو تا سه میلیارد تومان صرفه جویی کرده و این هزینه به جای اینکه صرف توسعه نیروگاه ها شود، در بخش ICT مصرف شود. 

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیارایران با اشاره به سرمایه گذاری هایی که در کشورهای مختلف صورت می گیرد، گفت: چین با جمعیتی معادل ۱.۴ میلیارد نفر بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار سایت 4G  دارد که اگر با این رقم قیاس کنیم  تعداد سایت های ما هم باید به  ۱۰۰ هزار عدد برسد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که توسعه این بخش نیاز به منابع مالی دارد، ما تعهد  داده بودیم که  در شهرها این کار را انجام دهیم و تا سه ماه آینده کل شهرهای کشور به نسل سه و چهار مجهز می شود، اما برای توسعه نسل های سه و چهار در روستاها واقعا زیرساخت لازم  وجود دارد.

صدوقی همچنین عنوان کرد: تا قبل از خصوصی سازی، درآمدهای مخابرات در روستاها صرف شده و درآمد موبایل در روستا سرمایه گذاری می شد.

مدیرعامل همراه اول افزود:  با سرمایه گذاری های صورت گرفته، امروز ۴۴ هزار روستا تحت پوشش نسل دو ارتباطی قرار گرفته و در این هشت سال خصوصی سازی بالغ بر ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه دولت واریز کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه طبق پروانه امکان  اختصاص درآمدهای ارتباطی برای توسعه خدمات روستایی وجود دارد، گفت: این رویکرد اگرچه در چهار سال گذشته مورد توجه قرار گرفته اما این سرمایه گذاری در بخش عمده برای توسعه زیرساخت ها صرف شد یعنی هزینه توسعه نسل سه یا چهار در روستا تنها شاید۳۰ درصد این هزینه باشد و مابقی مبلغ در توسعه زیرساخت های روستایی هزینه می شود که البته این سرمایه گذاری هم ضروری است چراکه هم مانع مهاجرت می شود و هم اشتغال ایجاد می کند.

صدوقی افزود: قطعا ما در پنج سال پیش رو باید با همکاری بخش های مختلف فعال در این حوزه برنامه ای منسجم داشته و تمرکز بر توسعه  را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیارایران اظهار کرد: تحریک تقاضا در دنیا با ویدئو انجام شد و سرویس های ارزش افزوده نیز نقشی جدی داشتند؛ اکنون ما به عنوان اپراتور موبایل باید در حوزه توسعه زیرساخت ها سرمایه گذاری کنیم، اما درواقع ما خام فروشی می کنیم؛ چراکه طبق قوانین موجود از ورود اپراتورها به عرصه ارائه سرویس های ارزش افزوده ممانعت می شود؛ درحالیکه باید این شرایط اصلاح شود و تمام بخشها امکان ورود و فعالیت دراین عرصه را داشته و خیالشان از سرمایه گذاری سودده آسوده باشد.