بررسی تسهیلات مسکن در جلسه شورای پول واعتبار
عباس آخوندی وزیر راه و  شهرسازی در دومین دوره رویداد ملی جُستار کیفیت و تجربه‌های بازآفرینی شهری در چهارچوب اندیشه ایران شهری با بیان اینکه مدت زیادی است که در ایران توسعه و مدرن شدن را با برخی از پرو‌ژه‌ها مساوی می‌دانیم، اظهار کرد:‌ متاسفانه به نظر می‌رسد که تمام زندگی شهری در کنترل و اختیار مهندسان حکومت و کارگاه قرار گرفته و به نظرم این نگاه نازل‌ترین نگاه به زندگی و توسعه شهری به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد:‌ به همین دلیل از ابتدای دولت، تاکید زیادی بر حقوق شهروندی و شهروند‌محوری داشته‌ام.

آخوندی تصریح کرد: طی 40 سال گذشته بنده در موقعیت‌های مختلفی کار کرده‌ام و اگر کسی از تجربه 40 ساله من بپرسد، می‌گویم که هر نوع توسعه در حوزه صنعت و شهرسازی در غیاب شهروند و عنصر شهروندمحوری امکان‌پذیر نیست و تمامی برنامه‌ها بدون این دو عنصر بی‌فایده است و چیزی جز مزاحمت نخواهد داشت.

آخوندی تاکید کرد:‌ شهروند یک مفهوم بسیاری پیچیده و عمیقی است که در خود بحث‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را گنجانده است.

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه به دنبال تنزل شهروند به عنصر یارانه بگیر هستیم، به گونه‌ای که شهروندان بیایند و سهم خود را از خزانه دولت بگیرند، گفت: متاسفانه با این شیوه نمی‌توان حقوق شهروندی را به مرحله اجرایی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه همواره به دوستان سازمان بنادر بر اجرایی شدن حقوق شهروندی تاکید داشته‌ام، گفت: متاسفانه بندر شهید رجایی به عنوان یکی از مهمترین بنادر در حوزه خلیج‌فارس هیچ توجهی نشده و حدود 40 درصد از جمعیت در بندرعباس حاشیه نشین هستند.

آخوندی تصریح کرد: ما در بندرعباس بندر شهید رجایی را ساخته‌ایم اما با ساخت این بندر سایر بنادر از جمله بندر لنگه و بندر میناب را از بین برده‌ایم ، در حالیکه در بندرعباس شاهد کیفیت زندگی و صف‌های طولانی هستیم. در این بندر مفهومی به نام شهروند محوری وجود ندارد و شاهد کاهش ارتقای کیفیت زندگی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: من مخالف توسعه بنادر نیستم اما متاسفانه با ساخت یک بندر تجاری کل شبکه تجاری بین‌المللی که از طریق بنادر محوری ایجاد می‌شد، از بین رفته است.

وی تاکید کرد: باید تعریف‌مان را از شهر عوض کنیم و در قالب شهروندی نگاه کنیم، به طوریکه شهر را به عنوان یک سازمان اجتماعی در یک کالبد مشخص نگاه کنیم.

آخوندی توضیح داد: تجربه‌ها حاکی از آن است که بی‌توجهی به موضوع حقوق شهروندی عواقب سخت و دردناکی دارد، بنابراین باید در اوج برنامه‌ عمرانی یک برنامه مشخص بر مبنای عمرانی داشته باشیم.

وی در ادامه از ایجاد پدیده‌ای به نام داعش در کشور خبر داد و گفت:‌ نکته قابل تحمل در این حوزه آن است که داعش از دل شهرهای توسعه‌ای و مدرن به وجود آمده و این پدیده شوم و تروریسم با پول و سلاح دفاع می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت بازگشت به حوزه تمدن ایران‌ شهری گفت: این تمدن توانسته صلح را در منطقه پایدار نگه دارد و این اندیشه بسیاری از مشکلات قبل و پس از اسلام را پشت سر گذاشته است.

آخوندی با تاکید بر اینکه اکنون دوره بازآفرینی و فرهنگی است، گفت: آنچه به نظر می‌رسد آن است که ما می‌خواهیم بافت‌های حاشیه را نادیده بگیریم، اما آنچه در عمل بوده کاملا متفاوت است، زیرا مهمترین هدف دولت احیای بافت‌های فرسوده و شهری ا ست.

وی با بیان اینکه قصد ما دور زدن بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ نشینی نیست، گفت: به نظر من ساخت مسکن مهر به طور کامل به معنای نادیده گرفتن حاشیه نشینی بوده است.

آخوندی تصریح کرد: در صورتیکه بتوانیم این بافت‌ها را احیا کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات در این حوزه رفع می‌‌شود.

وی با بیان اینکه نباید به مردم دروغ بگوییم، افزود: دولت ادعا ندارد که می‌تواند تمام مشکلات را برطرف کند، بلکه ما با نشان دادن راه‌ها سعی خواهیم کرد مشکلات حوزه بافت‌های فرسوده برطرف شود.

براساس این گزارش وزیر راه‌و شهرسازی در جمع خبرنگاران از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار با موضوع بررسی تسهیلات مسکن خبر داد.