سهم 0.5 درصدی صادرات شیرینی و شکلات ایران در جهان

عبدالله ناظرفصیحی  درباره وضعیت صادرات کشور در صنعت شیرینی و شکلات، اظهار کرد: بازارهای عمده صادراتی شیرینی و شکلات ایران طی 17 سال اخیر کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان بوده است.

وی افزود: بیش از 50 درصد شیرینی و شکلات ایران به بازار عراق و بخش قابل توجهی نیز به افغانستان صادر می گردد.

دبیر میز شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات سازمان توسعه تجارت درباره صادرات به کشورهای اروپایی نیز گفت: با وجود اینکه برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا جزو بازارهای صادراتی شیرینی و شکلات ایران بوده‌اند اما، سهم ناچیزی از صادرات این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند.

ناظر فصیحی با بیان اینکه در سال 2016 سهم صادرات شیرینی و شکلات ایران در جهان 0.5 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: ایران در بین صادرکنندگان شیرینی و شکلات جهان رتبه 34، در آسیا رتبه دوازدهم و در خاورمیانه رتبه سوم را دارا است.

وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از تجربیات کشورهای موفق در صادرات شیرینی و شکلات می‌تواند کمک بسزایی برای توسعه صادرات به اتحادیه اروپا داشته باشد، اظهار کرد: صادرات شیرینی و شکلات ایران در سال 1395 حدود 574 میلیون دلار بوده است که از این میزان حدود 7.5 میلیون دلار آن (1.3 درصد) به اتحادیه اروپا اختصاص داشته است.

دبیر میز شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات سازمان توسعه تجارت ادامه داد: علی‌رغم اینکه تراز تجاری شیرینی و شکلات ایران همواره مثبت بوده است اما، برای بازار اتحادیه اروپا به دلیل اینکه بزرگترین بازار صادراتی شکلات جهان است، این تراز برای اکثر کشورهای آن منفی است و میزان واردات شیرینی و شکلات ایران از اتحادیه اروپا بیشتر از واردات از سایر نقاط جهان است.

ناظرفصیحی درباره راهکارهای افزایش سهم صادرات شیرینی و شکلات به اتحادیه اروپا گفت: افزایش ظرفیت تولید و برنامه‌ریزی جهت رفع موانع و مشکلات موجود در تولید و به خصوص تامین مواد اولیه، برگزاری اجلاس‌های کمیسیون مشترک و انعقاد تفاهمنامه‌های تجارت ترجیحی برای این محصولات در بازارهای هدف از برنامه‌هایی است که جهت افزایش صادرات این محصولات در نظر گرفته شده است.