انتقاد از انحصار شرکت بزرگ فولادی

سید علی محمد ابویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از سال 93 تا کنون قیمت ورق های فولادی تولید داخل به حدی افزایش پیدا کرد که صادرات ما از بین رفت و صنایع داخلی قدرت رقابتی شان را از دست دادند.

وی گفت: در سال های 93 و 94 قیمت ورق های فولادی تولید داخل در مقایسه با بازار جهانی 30 تا 50 درصد گرانتر بود.
ابویی افزود: انحصار در فولاد مبارکه باعث افزایش فروش محصولات این کارخانه شده و به همین خاطر تولیدات صنایع مرتبط، غیر اقتصادی شده است.
رئیس سندیکای لوله و پروفیل گفت: در سال 95 فولاد مبارکه گرانفروشی داخلی کرده است و شورای رقابت با شکایت ما درباره گرانفروشی این کارخانه حکم داده است.
وی افزود: بورس کالا اجازه کاهش قیمت فولاد را نمی دهد، در آنجا تنها قیمت ها افزایشی است و قیمت پایه را که فولاد مبارکه می گذارد قابل کاهش نیست.
ابویی گفت: 35 درصد صنایعی که از فولاد استفاده می‌کنند به علت مشکلات پیش آمده از قیمت، کاملاً تعطیل شده اند و مابقی هم با 35 تا 40 درصد کار می کنند.

*55 درصد ظرفیت فولاد کشور فعال است
مدیر فروش و بازاریابی فولاد مبارکه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در سال 94 سه میلیون و 300 هزار تن، در سال 95 چهار میلیون و 800 هزار تن و در شش ماهه سال 96 دو میلیون و 800 هزار تن فولاد در داخل به فروش رساندیم.
محمود اکبری افزود: از سال 95 به خاطر بحران در بازار جهانی برای واردات ورق های فولادی تعرفه وضع شد و قبل از آن نبود.
وی گفت: ایران خودرو 200 تا 300 هزار تن از فولاد مبارکه خرید می کند و با این خرید میلیاردها تومان صرفه جویی دارد.
اکبری افزود: با این وضعیت تنها 55 درصد ظرفیت فولاد کشور بالفعل است و 45 درصد دیگر همچنان خالی است.
وی گفت: فولاد مبارکه در سال 95 یک میلیون و 320 هزار تن لوله و پروفیل به سندیکای لوله و پروفیل کشور فروخت و آنها 730 هزار تن پیشنهاد فروش ما را نپذیرفتند.
مدیر فروش و بازاریابی فولاد مبارکه افزود: در شش ماهه اول امسال هم سندیکای لوله و پروفیل پیشنهاد فروش 2800 تن محصولات ما را نپذیرفتند.

*مواد اولیه تولید فولاد به خارج صادر می‌شود/ ۱۴۰ روز خط تولید نورد اهواز خوابید
رئیس هیأت مدیره نورد و لوله اهواز هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در سه سال گذشته مشکل تأمین مواد اولیه داشتیم و در سال گذشته به خاطر همین مشکل 140 روز خط تولیدمان خوابیده بود.
امیر مهریزی افزود: مشکل تولید مواد اولیه در کشور وجود ندارد، مشکل اصلی؛ عرضه مواد اولیه است.
وی گفت: مواد اولیه مورد نیاز ما از سال 94 تا کنون ارزانتر از داخل به خارج صادر می شود و این ربطی به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی ندارد.
مهریزی افزود: کارخانه نورد و لوله اهواز پارسال 217 هزار تن تولید داشت در حالی که ظرفیت ما 500 هزار تن است.

*مشکل صنعت فولاد کمبود نقدینگی است
عضو انجمن فولاد کشور هم در این برنامه گفت: برنامه ریزی برای رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 است که باید 20 میلیون تن از آن صادر شود.
سید رضا شهرستانی افزود: کمبود مواد اولیه در کشور وجود نداشته و مشکلات صرفاً به خاطر کمبود تأمین نقدینگی در واحدهای تولیدی به وجود آمد.

*قیمت فولاد در بورس را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند
مدیرعامل بورس کالای ایران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قیمت گذاری در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا و حراج است.
حامد سلطانی نژاد افزود: بر این اساس، فروشنده قیمت پایه را می گذارد و اگر خریداران اقدام به خرید نکنند فروشنده مجبور می شود قیمت را پایین بیاورد.