واکنش ترکیه به جریمه بانک هایش توسط آمریکا

رگولاتور بخش بانکی ترکیه از افکار عمومی این کشور خواست تا به شایعات در مورد موسسات مالی توجهی نکنند. این موضع گیری ظاهرا در رد گزارش روزنامه خبرتورک ترکیه مبنی بر جریمه چند میلیارد دلاری بانک های ترک از سوی مقامات آمریکایی به اتهام نقض تحریم های ایران منتشر شده است.

رگولاتور بخش بانکی ترکیه (بی دی دی کی) در بیانیه ای اعلام کرد: «داستان هایی در مورد بانک های ما که توجه افکار عمومی را برانگیخته ماهیتا شایعه هستند و مبتنی بر مستندات یا واقعیات نیستند و نباید به آنها توجه کرد.»

روزنامه خبرتورک ترکیه روز شنبه با انتشار گزارشی به نقل از منابع ارشد بانکی مدعی شد که 6 بانک ترک احتمالا با جریمه های سنگینی از سوی دولت آمریکا مواجه خواهند شد. این روزنامه به اسامی این بانک ها اشاره ای نکرده است. بر اساس این گزارش یکی از بانک ها با جریمه ای بیش از 5 میلیارد دلاری مواجه خواهد شد و جریمه مابقی بانک ها سبک تر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا که مسئول وضع تحریم ها از سوی دولت آمریکاست، در پاسخ به سوالی در این باره تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که: «خزانه داری آمریکا مقاصد یا اقدامات احتمالی خود را تلگراف نمی کند.»

دو مقام ارشد اقتصادی دولت ترکیه گفته اند هیچ گونه اعلامی از واشنگتن در خصوص چنین جریمه هایی دریافت نکرده اند و اینکه رگولاتورهای آمریکایی معمولا در خصوص موارد اینچنینی به هیئت تحقیق جرائم مالی وزارت دارایی ترکیه اطلاع رسانی می کنند.

دولت آمریکا هفته گذشته رویکرد سختگیرانه جدیدی را علیه ایران در پیش گرفت و از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری نمود.

هفته گذشته همچنین سیگال ماندلکر، معاون امور ترورزم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا گفت که استراتژی ترامپ وضع تحریم های بیشتر علیه تهران است و اینکه واشنگتن «در حال تعامل با متحدان و شرکای خود» با هدف جلوگیری از تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.