پشت پرده سفر وزیر انرژی عربستان به عراق کاهش نفوذ ایران در منطقه است

 خالدالفالح وزیر انرژی روسیه طی دیداری از عراق در روز جاری به افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور تأکید کرد و همکاری‌های فعلی را به عنوان عاملی برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ستود.

فالح در یک سخنرانی افتتاح نمایشگاه بین‌المللی در بغداد، گفت: همکاری بین عراق و عربستان به توسعه و پایداری که ما اکنون در بازارهای نفت شاهد هستیم کمک می‌کند.

فالح نخستین مقام سعودی است که از دهه‌ها پیش توانسته سخنرانی عمومی در بغداد انجام دهد. دو کشور پس از 25 سال روابط تیره که پس از اشغال کویت توسط عراق در سال 1990 آغاز شد اکنون به دنبال توسعه و بهبود رابطه هستند. 

فالح وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که کمیته مشترکی بر روی اقداماتی که برای همکاری‌های دوجانبه و فعال‌سازی همکاری‌ها و متمم‌های اقتصادی کمک می‌کند کار خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، عراق به دنبال منافع اقتصادی با نزدیکی به ریاض است و عربستان امیدوار است که با ایجاد روابط قوی با بغداد بتواند نفوذ ایران را در منطقه بگیرد. 

دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق هم روز شنبه به دیدار مقامات عربستان رفته بود که این دومین دیدار در سال جاری محسوب می‌شد.

بر اساس این بیانیه محور گفت‌وگوهای وی با مقامات سعودی بر روی تلاش‌هایی برای بازسازی عراق پس از جنگ با داعش و نیز افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری خواهد بود. 

بر اساس این بیانیه، العبادی قرار است پس از عربستان با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه هم دیدار کند.

فالح تأکید کرد که بهترین مثال برای اهمیت همکاری بین دو کشور بهبود و تمایل به پایداری بازار نفت است که بین دو طرف دیده می‌شود.

عربستان و عراق به ترتیب بزرگترین و دومین کشور بزرگ تولیدکننده اعضای اوپک هستند. 

حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق همچنین گفت که وزرای دو کشور عربستان و عراق همکاری‌هایی را برای اجرای تصمیمات کاهش تولید نفت برای بالا بردن قیمت جهانی اعمال خواهند کرد. 

اعضای اوپک، روسیه و چند کشور تولیدکننده دیگر در توافقی که از ابتدای سال 2017 آغاز شد تولید روزانه نفت را 1.8 میلیون بشکه کاهش می‌دهند و این توافق تا مارس 2018 ادامه خواهد داشت. 

فالح وزیر انرژی عربستان به افزایش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد و گفت: عربستان اقداماتی را انجام می‌دهد تا مسیر مبادلات کالا و خدمات بین دو کشور همسایه تسهیل یابد.

یک هواپیمای تجاری عربستان روز چهارشنبه در بغداد برای نخستین بار طی 27 سال گذشته فرود آمد. در ماه آگوست دو کشور اعلام کردند که در نظر دارند تا یک مرز مشترکی را برای تجارت باز کنند که این نخستین اقدام از سال 1990 محسوب می‌شود.