وزارتخانه هایی که قانون ندارند!

فرید موسوی در اجلاس سراسری مدیریت مشتری مداری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما اظهار کرد: فاصله زیادی با مدینه فاضله قانون اصل 44 داریم و از تفکر مدیریت دولتی فاصله نمی‌گیریم.

وی افزود: نگذاشته‌ایم که بخش خصوصی در کشورمان توانمند شود. یکی از منابع اصلی مشتری‌مداری همان خصوصی‌سازی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یکی از دلایل ناکارآمدی الگوهای سازمان‌های دولتی و نظام‌های اداری وجود بخش‌های مختلف در دولت از قبیل بنیاد، سازمان‌‌ها، مرکز، معاونت‌ها و نهادهاست که هر کدام از آنها ادبیات متفاوتی دارند و در مواقعی حتی فلسفه وجودی آنها با یکدیگر در تداخل است.

موسوی تصریح کرد: نمی‌توانیم از مشتری‌مداری صحبت کنیم اما اقتصاد کشورمان دولتی باشد.

وی گفت: متاسفم که این را بگویم امروزه 5 تا 6 وزارتخانه کشورمان هرگز قانون ندارند و معلوم نیست ابعاد فلسفه وجود آن وزارتخانه‌ها چیست.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر در این وزارتخانه‌ها براساس برداشت خود برنامه ارائه می‌دهد، نمایندگان مجلس شورای سالامی براساس برداشت خود برنامه‌ها را بررسی می‌کنند و دستگاه‌های نظارتی نیز براساس برداشت خود نظارت می‌کنند، اما بحث مشتری‌مداری در این میان مغفول مانده است.

موسوی اضافه کرد: مشتری مداری مبنای تمام فعالیت‌های اقتصادی در دنیاست اما با نظام اقتصادی کشورمان با این شکل فعلی نمی‌توان مشتری‌مداری داشت.

وی با تاکید بر این که در کشورمان قانون کم نداریم، بلکه با تورم قانونی روبرو هستیم، گفت: تغییر مدل‌های اقتادی حاکم در کشورمان برای رسیدن به مشتری‌مداری مورد نیاز است. امیدواریم کشور به اهداف برنامه‌های بالادستی خود در سال‌های آینده دست‌ یابد.

در ادامه این مراسم، ابوذر ندیمی مشاور عالی معاون رئیس جمهور اظهار کرد: برای حمایت از مشتری مداری در کشورمان باید رقابت داشت. کیفیت‌ کالاها را بالا برد و در عین حال قیمت‌ها را پایین آورد و به مشتری‌ها خدمات پس از فروش مناسبی ارائه داد.

* تا زمانی که دولت در اقتصاد باشد مشتری‌مداری ایجاد نمی‌شود

وی افزود: بخشی از رکودی که در کشورمان از آن صحبت می‌کنیم به این دلیل است که ما متناسب عمل و تولید خود را براساس نیاز جامعه و خواست مردم عرضه نکرده‌ایم.

مشاور عالی معاون رئیس جمهور یاد آور شد که شرایط حاکم بر کشورمان باعث شده که تولید کنندگان کالا با انحصار خودخواسته یا ناخواسته مواجه باشند که این امر منجر به ایجاد شرایط رقابت‌پذیر در کشورمان نشده است.

ندیمی با تاکید بر این که فعالین اقتصادی امروز باید مشتری‌مدار باشند و شرایط خود را براساس خواست مشتری تغییر دهند، گفت: برای داشتن مشتری‌مداری باید مدیریت و نظارت را در کشورمان افزایش دهیم و هرچقدر قانون داشته باشیم نمی‌توان به این مهم دست یابیم و از حقوق مصرف‌کنندگان دفاع کنیم.

وی گفت: دولت وقتی خودش در اقتصاد باشد نمی‌توان مشتری‌مداری ایجاد کرد، زیرا خود دستگاه تولید کننده دولتی است.

مشاور عالی معاون رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود گفت: شرایط اقتصاد در حال تغییر است و هر موقع دولت از اقتصاد کنار بکشد رقابت و مشتری‌مداری خود ایجاد می‌شود.