چرا کشتی صنعت کند حرکت می کند؟

 بعد از انتقادهای زیادی که از عملکرد برخی از معاونان و مدیران در زمان وزارت نعمت زاده از این وزارتخانه شنیده می شد، حالا شریعتمداری هم تقریبا همان راه نعمت زاده را در اکثر موضوعات صنعتی و معدنی در پیش گرفته و حتی اکثر معاونان و مدیران خودرو را نه منصوب کرده و نه تغییر داده است.

تنها انتصاب او در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتصاب سینکی به عنوان معاون توسعه بازرگانی داخلی بود که آن هم تازه شب گذشته صورت گرفت.

شریعتمداری که قطعا از ماههای آخر دولت یازدهم می دانست در صورت پیروزی مجدد دولت، به وزارت صنعت خواهد آمد و علی رغم تجربه وزارت قبلی در وزارت بازرگانی، پیش بینی میشد خیلی با برنامه و آماده تر از این به ساختمان سمیه پا بگذارد و عملکرد این وزراتخانه را نسبت به دوره قبلی بهبود ببخشد اما تاکنون هیچ تغییر خاصی در بین اکثر معاونان و مدیران و حتی رویه های قبلی آنها حاصل نشده و بسیاری از بخشهای صنعتی و معدنی کشور دچار چالش هستند.

به طور نمونه بعد از وقوع حوادث در برخی معادن و تلفات جانی و مالی بوجود آمده، هنوز هیچ راهکار و برنامه ای برای ایمن سازی معادن کشور تدوین و عملیاتی نشده و همه چیز به مانند گذشته اداره می شود و از طرفی دیگر طرحهای بزرگ فولادی روی زمین مانده و سرمایه گذار خارجی هم برای اتمام تمام طرحهای فولادی و ... جذب نشده است.

در بخش صنعت نیز نه خبری از اجرایی شدن قراردادهای جدید خودرو به غیر پژو نیست و نه قرارداد رنو اجرایی شده و نه سیتروئن و ... و حتی خبر خاصی هم از پیشرفت و عملیاتی شدن این پروژه ها به گوش نمی رسد، بقیه صنایع هم پیشرفت خاصی را شاهد نیستند و شرایط به روال گذشته فقط مدیریت می شود.

در بخش تجارت هم ماههاست که سایت ثبت سفارش خودرو مسدود مانده و بازار آشفته خودروهای وارداتی از یک سو مشتریان را نقره داغ می کند و از سوی دیگر شرکتهای فعال این حوزه را به مرحله تعدیل نیرو و حتی تعطیلی کشانده است. و در طرف دیگر واردات کالاهایی که مشابه ان در کشور تولید می شود به وفور دیده می شود.

تا جایی که روز گذشته صدای فعالان بخش قطعه سازی کشور را در آورد و آنها از واردات قطعات غیر ضروری در حوزه خودرو انتقاد کردند.

به گفته کارشناسان این حوزه، عملکرد مردان کهنه کار صنعت و معدن در این وزارتخانه اگر نسخه مناسبی برای این بخش بود قطعا در این سالها تاثیر خود را گذاشته بود و شرایط در بخشهای مختلف صنعت و معدن با چالش های امروز مواجه نشده بود.

نکته قابل تامل ماجرا اینجاست که شریعتمداری هنوز نه حکم معاونان قبلی این وزارتخانه را تمدید کرده و نه افراد جایگزین را برای تصدی این مسئولیت ها منصوب کرده است.

باید دید وزیر جدید صنعت که وارد ماه سوم وزارت خود در این وزارتخانه مهم و استراتژیک شده است چه نسخه ای برای ترمیم فعالیت ها و عملکرد وزارت صمت می پیچد و آیا در بین داروهای تجویز شده خود، معاون و مدیر جوانی به جای مردان بازنشسته و درس پس داده به وزارت صنعت، معدن و تجارت تزریق می شود یا خیر.