اخذ 50 هزار تومان هزینه پارکینگ از زائران، تخلف بود

شهریار حیدری سخنگوی ستاد مرکزی اربعین درباره افزایش قیمت پارکینگ در مرز چذابه، اظهار کرد: دریافت مبلغ 50 هزار تومان از زائران بابت استقرار خودروهایشان در پارکینگ چذابه تخلف بود.

وی افزود: برخی طبق استدلال خودشان به صورت علی‌الحساب برای استقرار خودروهای زائران در پارکینگ به مدت 10 یا 15 روز، مبلغ 50 هزار تومان از زائران اخذ کردند تا اگر آنها در زمان مشخص شده به کشور بازنگشتند، مبلغی بیشتر دریافت کنند و اگر هم پیش از زمان مشخص شده به کشور بازگشتند مابقی این مبلغ را به زائران پرداخت کنند.

حیدری ادامه داد: ستاد مرکزی اربعین این موضوع را از طریق فرمانداری چذابه پیگیری کرد و مقرر شد طبق قانون و آنچه مصوب شده، مبلغ 5 هزار تومان به صورت شبانه از زائران دریافت شود تا آنها بتوانند خودروهای خود را در پارکینگ‌ چذابه مستقر کنند.

سخنگوی ستاد اربعین با بیان اینکه دریافت مبلغ بیشتر از 5 هزار تومان از زائران برای استقرار خودروهایشان در پارکینگ تخلف محسوب می‌شود، گفت: پارکینگ‌ها در قبال تامین امنیت خودروهای زائران و جلوگیری از سرقت و صدمه آنها مسئول هستند، بنابراین باید همانطور که خودرو وارد پارکینگ می‌شود آن را به صاحبش تحویل دهد.

منتظر اعلام طرف عراق برای بازگشایی مرز خسروی هستیم/استقرار نیروهای اجرایی عراق در این پایانه مرزی

وی با اشاره به موضوع بازگشایی مرز خسروی تصریح کرد: هنوز مرز خسروی بازگشایی نشده است و منتظر دستور طرف عراقی هستیم.

حیدری ادامه داد: همه امکانات خود را برای بازگشایی مرز خسروی بسیج کرده‌ایم، ما مسئول بازگشایی مرز خسروی از سمت کشور عراق نیستیم، با این حال مرتب در حال پیگیری هستیم تا این پایانه مرزی به زودی بازگشایی شود.

سخنگوی ستاد اربعین خاطرنشان کرد: روز گذشته عوامل اجرایی دولت عراق در مرز خسروی مستقر شدند و منتظر دستور بغداد برای بازگشایی مرز خسروی هستند.

وی با اشاره به اعتبار گذرنامه زائران اربعین خاطرنشان کرد: صدور ویزا با اعتبار سه ماهه برای زائران اربعین برعهده کشور عراق است، اما صدور گذرنامه توسط ناجا انجام می‌شود که اعتبار آن هم بنابر قانون بین المللی 6 ماه است، لذا زائران باید نسبت به تهیه ویزای اربعین اقدام کنند، زیرا زمانی که زائران وارد خاک عراق می‌شوند باید دارای مدارک شناسایی معتبر باشند.

حیدری متذکر شد: زمانی که زائر ویزا دریافت می‌کند، تا 3 ماه فرصت دارد به عراق سفر کند و به مدت یک ماه در عراق بماند.

یک میلیون و 600 هزار روادید برای زائران اربعین صادر شده است

وی با اشاره به آخرین آمار صدور روادید برای زائران اربعین، تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و 600 هزار روادید برای زائران اربعین صادر شده، همچنین دفتر موقت کنسولی ورامین هم از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، بر این اساس 13 دفتر موقت، 4 کنسولی دائم و 4 شرکت با همکاری این کنسولی‌ها برای صدور روادید مشغول فعالیت هستند.

حیدری اظهار کرد: به اندازه کافی دفترهای کنسولی، زیارتی و شرکت‌های خدماتی در کشور دایر شده است و ما از همه زائران درخواست می‌کنیم که ثبت‌نام را به روزهای پایانی موکول نکنند، زیرا زمانی که ثبت‌نام را به تاخیر می‌اندازند، صدور روادید آنها هم با تاخیر مواجه خواهد شد.

سخنگوی ستاد اربعین متذکر شد: تا روز پنج‌شنبه ساعت صدور روادید 72 ساعته خواهد بود و از روز پنج‌شنبه به بعد صدور روادید به 24 ساعت تقلیل پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: روزانه 90 هزار زائر از مرزهای سه‌گانه چذابه، شلمچه و مهران تردد می‌کنند.

زائران اربعین امکانات اولیه بهداشتی و درمانی همراه خود داشته باشند

سخنگوی ستاد اربعین در ادامه با اشاره به موضوع گرد و غبار کربلا یادآور شد: دولت عراق برنامه خاصی برای کنترل گرد و غبار در کربلا ندارد، اما این کشور در طول چند سال گذشته اقدامات زیست محیطی انجام داده که تا اندازه‌ای موفق واقع شده است.

وی ادامه داد: اکنون عراق درگیر مسائل داخلی است و رسیدگی به موضوع گرد و غبار جزء اولویت‌های نخست این کشور محسوب نمی‌شود، اما بعد از پایان درگیری‌های داخلی قرار است با تخصیص اعتبار این بحران را برطرف کند.

حیدری تاکید کرد: زائران با توجه به وجود گرد و غبار در عراق باید امکانات اولیه بهداشتی و درمانی را همراه خود داشته باشند، چراکه قرار نیست تمامی امکانات رفاهی از سوی دولت به زائران ارائه شود، بنابر وظیفه حاکمیتی، امکانات درمانی از قبیل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها برای زائران در نظر گرفته شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.