پیش‌فروش نفت و درآمد ۵ هزار میلیارد دلاری

حسن غفوریفرد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت بیان کرد: اعضای کمیسیون انرژی درباره طرح پیشفروش نفت به مردم از طریق اوراق مشترک با رستم قاسمی وزیر نفت نشستهای متعددی برگزار کردند و اجرای این طرح را شدنی و دارای توجیه اقتصادی میدانند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت برای انجام سریع‌تر طرح‌های نفتی خود به ویژه در میادین مشترک طرح‌های مبتکرانه‌ای دارد که یکی از آن‌ها طرح پیش‌فروش نفت به مردم از طریق اوراق مشارکت است.

وی، زمان را فاکتور مهمی در انجام طرح‌های نفتی به ویژه در میادین مشترک برشمرد و ادامه داد: طرح‌های نفتی تنها در صورتی در موعد مقرر و سریع‌تر از آن به سرانجام می‌رسند که اعتبارات لازم به پیمانکاران تزریق شود.

غفوری‌فرد یادآور شد: در شرایط کنونی کشورهای که در میادین مشترک نفتی و گازی شریک ایران به شمار می‌آیند سخت به دنبال برداشت از میادین هستند و کشور ما هم باید با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه برداشت‌هایش را افزایش دهد.



پیش‌فروش نفت به مردم عاملی برای حفظ حقوق ایران در میادین مشترک

وی تصریح کرد: البته دولت مبالغی را به طرح‌های نفتی در میادین مشترک اختصاص داده که این مبالغ کافی نیست و ضرورت دارد ایران برای حفظ حقوق خود در میادین مشترک نفت و گاز از طرح‌های مانند پیش‌فروش نفت به مردم نیز بهره بگیرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم درآمد وزارت نفت از پیش‌فروش نفتبه مردم را حداقل ۵ هزار میلیارد دلار تخمین زد و این طرح را طرحی کارشناسی و اقتصادی خواند.

پیش ‌فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی، یکی از روشهای نوین برای جذب سرمایه در صنعت نفت است که در دستور کار جدی وزارت نفت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این روش جاذبه زیادی برای مردم و متقاضیان داشته باشد.

رستم قاسمی وزیر نفت از پیش فروش نفتخام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی (عرضه و معامله قرداد سلف موازی استاندارد نفت) به عنوان یک روش نوین سرمایه گذاری خبر داد و گفت: این شیوه سرمایهگذاری هم اکنون تصویب شده است و پیشبینی میشود در آذر ماه اجرائی شود.