اسامی اقلام ممنوع الورود اعلام شد

به گزارش از فارس ،سیدجواد حسینی کوهی از ارسال چهارمین و جدیدترین نامه وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص سیاستهای وارداتی خبر داد.

*جدیدترین نامه خلیلیان به غضنفری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره مفاد این نامه گفت: این نامه پیرو نامه‌های ۶ شهریور ۸۹ و ۱۱ خرداد و ۲۱ تیرماه سال ۹۰ وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد که در آن ضمن تایید مفاد‌نامه‌های قبلی و تاکید بر اجرای مفاد نامه‌های فوق‌الذکر، گفته شده است کماکان واردات محصولات پیاز، سیب‌زمینی، سیر، انواع میوه به جز موز، شیر‌خشک صنعتی، فراورده‌های لبنی به جز کره، انواع کمپوت، کنسرو، رب انار و گوجه‌فرنگی، برگ آلو، بادام و عسل تا اطلاع‌ثانوی صورت نگیرد.
حسینی گفت: در این نامه تاکید شده است، در صورت نیاز به واردات بعضی اقلام با در خواست آن وزارتخانه(صنعت، معدن و تجارت) حسب مورد بررسی و اعلام نظر توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت خواهد گرفت.
به گفته حسینی همچنین در این نامه اضافه شده است، برای کلیه کالاهایی که قبلا قید شده ثبت سفارش نشود، قید عدم ثبت سفارش همچنان برقرار است.
حسینی گفت: در این نامه تصریح شده است که از تمدید ثبت سفارش‌های قبلی برای کالاها نیز جلوگیری به عمل آید.

*جدیدترین نامه وزارت جهاد کشا ورزی به گمرک

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین از ارسال نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در ۱۶ آبان امسال خبر داد که در آن خواسته شده، نسخه خوانا از کلیه ثبت سفارش‌ها صورت گرفته انواع میوه از تاریخ ۱۵ شهریور سال ۸۹ ظرف مدت یک هفته در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.


*نظارت بر سلامت به عنوان مجوز واردات نیست

حسینی با بیان اینکه اخیرا مسولان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت کنترل بهداشتی سازمان حفظ نباتات را مجوز واردات تلقی کرده‌اند، گفت: سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا و نظارت بر سلامت بهداشتی و قرنطینه‌ای محصولات کشاورزی سه حلقه مربوط به واردات است که متأسفانه وزارت صنعت معدن و تجارت نظارت بر سلامت محصولات از سوی سازمان حفظ نباتات را به عنوان مجوزی برای واردات تلقی می‌کند در حالی که وظیفه ذاتی این سازمان نظارت بر سلامت هر گونه محصولات کشاورزی است و دلیلی بر تایید واردات بدون مجوز نیست.

*سیاست‌های وزارت جهاد اجرا نشده است

وی ادامه داد: اگر در حوزه سیاستگذاری که قانون بهره‌وری کشاورزی آنرا تفویض کرده مشکلی باشد، وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد اما مشکل این است که سیاست‌های اعمال شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرا نشده است.

*طرح ابهام در نامه‌های وزارت کشاورزی فرافکنی است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نامه‌های وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت از شهریور سال ۸۹ شروع شده و مدت ۱۵ ماهه فرصت کافی است که اگر هم به زعم مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت ابهامی بود باید تاکنون برطرف می‌شد.
وی افزود: چطور وزارتخانه‌ای ۱۵ ماه تمام اموراتش در ابهام می‌گذرد و تلاشی برای رفع آنچه که آنها ابهام می‌خوانند نکرده است.

*لزوم تشکیل گروه مستقل برای نظارت به واردات

وی گفت: انتظار داشتیم بعد از اینکه مقام معظم رهبری در مورد واردات و میوه صحبت کرد و یا بعد از اینکه کمیسیون کشاورزی در مورد واردات بی‌رویه تذکر دادند وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه مستقلی را غیر از گروه حاضر برای نظارت و بررسی موضوع واردات به لحاظ قانونی انجام می‌داد.

*تفکیک وظایف کشاورزی را مجلس دنبال کرد

وی گفت: طرح موضوع واردات دستاویزی برای تحقق طرح تفکیک وظایف وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت معدن و تجارت، تنها بهانه و رد گم‌کردن است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح می‌شود.
مشاورز وزیر جهاد کشا ورزی تصریح کرد: طرح تفکیک وظایف کشاورزی توسط مجلس آغاز و در حال پیگیری است و وزارت جهاد کشاورزی راسا در آن دخالتی نداشته است.
حسینی اضافه کرد: از سوی دیگر بخش کشاورزی با شرایط کنونی از ۲۵ میلیون تن تولید به پیش‌بینی ۱۲۰ میلیون تن رسیده است و وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای برنامه‌های خود معطل تصویب یا عدم تصویب این طرح نمی‌ماند.

*ردپای مافیا در واردات

حسینی تصریح کرد: حقیقت این است که سیاستگذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی در واردات میوه به درستی انجام شده اما به آن عمل نشده است.
حسینی تاکید کرد: ما نمی‌دانیم ۵ ۴ نفر وارد کننده چه کسانی هستند که نه تنها وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بلکه کل دولت را هزینه می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر تخلفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا گمرک صورت گرفته طبق قانون باید پاسخگو باشند.