بازار خودرو با مشکل کسادی روبه رو است؟

تقی علی اکبری رییس اتحادیه سازندگان باطری با بیان اینکه میزان واردات غیر رسمی باطری خارجی  در کشور زیاد بوده اظهار کرد: سال گذشته حتی یک باطری به صورت قانونی وارد کشور نشد چرا که بخش قابل توجهی از باطری‌های موجود در بازار به صورت قاچاق عرضه شده، این درحالی است که  بخش زیادی از تولیدکنندگان هم به منظور تامین نیاز مشتریان خود دست به واردات نمونه‌های خارجی با نام‌های خود می‌زنند.

اکبری با بیان اینکه  یکی از علل پایین بودن میزان تولید باطری، کمبود دستگاه لازم است افزود: ماشین‌هایی که افراد برای تولید استفاده می کنند ظرفیت مناسب برای افزایش میزان تولید را نداشته و عمدتا قدیمی بوده به همین علت برخی از تولیدکنندگان دست به مونتاژ کاری زده اند.

این مقام مسوول با توجه به اینکه حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور در حال تردد بوده تصریح کرد: میزان تولید سازندگان باطری برای تامین نیاز بازار باید حداقل ۱۲ میلیون باطری در سال باشد که هم اکنون از این میزان تقاضا ۹ میلیون سهم تولید داخل و مابقی هم از طریق کالای قاچاق تامین می‌شود.

اکبری با بیان اینکه تعرفه واردات باطری افزایش یافته و باعث ورود به کالاهای لوکس شده گفت: هم اکنون واردات باطری برای افراد به صرفه‌تر از تولید آن در کشور بوده به همین علت افراد عمدتا به دنبال وارد کردن این کالا بوده در صورتی که اگر دولت تعرفه‌ی گمرکی را کاهش دهد و عرصه را برای واردات باطری تنگ کند فعالان به سراغ بهره برداری از تسهیلات و دست به تولید خواهند زد.

رییس اتحادیه سازندگان باطری اذعان کرد: عدم تعادل میان تولید باطری و تقاضای آن در بازار موجب شد تا تولیدکنندگان هنگام کاهش تولیدات، قیمت باطری خودرو را افزایش داده و سبب نوسان در بازار شوند به طوری که هر کارخانه‌ای در سال ۳ الی ۴ مرتبه اقدام به افزایش قیمت تولیدات خود می‌کند.