سایه شوم دلالان بر سر بخش کشاورزی

به عنايتا... بياباني در گفتوگو با ايسنا، اظهار كرد: در حالي كه هر كيلو نارنگي از باغدار ۴۰۰ تومان خريداري ميشود، در بازار مصرف كيلويي دو هزار تومان به بالا فروخته ميشود. همچنين بهترين نوع كيوي از باغداران كيلويي ۵۰۰ تومان خريداري و در ميادين ميوه و ترهبار دو هزار تومان فروخته ميشود كه مبلغ گمشده هزار و ۵۰۰ توماني در اين ميان، بهانهي گرانبودن هزينهي سوخت و حملونقل شده است.

نایب رییس خانه کشاورز اظهار کرد: سیستم نادرست توزیع و واسطه‌گری دلالان از تولید تا مصرف باعثضرر تولید‌کننده و مصرف‌کننده شده است؛ به‌طوری که واسطه‌ها با ساخت سردخانه‌های ۱۰۰ هزار تنی و خرید محصول به نازل‌ترین قیمت از تولید‌کننده، آن را در انبارها ذخیره کرده و با عرضه در زمان کمبود و وجود تقاضا، به بالاترین قیمت ممکن در بازار مصرف فروخته و سود کلانی می‌برند.

وی با اشاره به گردش مالی میلیاردی در سیاست دلالی، اظهار کرد: محصولات کشاورزی فقط با شبکه دلالی توزیع و هدایت می‌شوند.

بیابانی با اشاره به انجام ذخیره‌سازی مرکبات برای شب عید، گفت: هر کیلو پرتقال تامسون ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که پس از انبار و بسته‌بندی، برای شب عید کیلویی هزار و ۵۰ تا هزار و ۱۵۰ به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

وی پیش‌بینی کرد: ۵۰ هزار تن مرکبات برای شب عید ذخیره شود که اگر نقدینگی و امکانات در اختیار ذخیره‌ساز‌ها قرار گیرد، شرایط برای ذخیره‌سازی ۲۰۰ هزار تن محصول فراهم است.

رییس اتحادیه باغداران تاکید کرد: به بهانه‌ی افزایش مصرف در شب یلدا نباید به فرصت‌طلبان اجازه‌ی افزایش قیمت داد اما متاسفانه با توجه به هدایت بازار توسط واسطه‌ها، افزایش قیمت برای این ایام پیش‌بینی می‌شود.

نایب رییس خانه کشاورز افزود: امسال بالاترین میزان تولید هندوانه و انار را در کشور داشته‌ایم و از نظر میزان عرضه هیچ مشکلی وجود ندارد که اگر سیاست توزیع بازار مناسب باشد، هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وي دغدغهي محصولات كشاورزي را پس از توليد آنها عنوان و اظهار كرد: سياستهاي پس از توليد بايد برنامهريزي شود و مسوولان بايد با نظارت خود و ايجاد فرصت براي توليدكنندگان، زمينهي توزيع محصولات كشاورزي را از توليد به مصرف فراهم كنند تا بهانهي واردات و افزايش قيمت را از دلالان و واسطهها بگيرند.