وعده دولت به گندمکاران

با وجود گذشت حدود دو ماه از آغاز سال زراعی جدید هنوز دولت مطالبات امسال گندمکاران را تسویه نکرده و وعده‌های مکرر مسئولان در این زمینه راه به جایی نبرده است.

براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، تاکنون دولت حدود ۸.۸ میلیون تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری کرده و نزدیک به ۲۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران باقی مانده است.

اوایل مهرماه سال جاری، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داده بود که طی دو ماه آینده مطالبات گندمکاران تسویه شود؛ درحال حاضر با گذشت حدود ۴۵ روز از آن زمان، حدود ۱۵ روز مانده تا موعد وعده داده شده دولت به سر آید و باید دید آیا دولت خواهد توانست طی دو هفته باقیمانده،  وعده خود را عملیاتی کند یا خیر.

زمانی که نوبخت، وعده تسویه مطالبات طی دو ماه را مطرح کرد، دولت ۳۰۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران بدهکار بود و حالا با گذشت ۴۵ روز از این مهلت، کمتر از یک چهارم بدهی تسویه شده است.

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی در این زمینه گفت: از موعد وعده داده شده رئیس سازمان برنامه، ۴۵ روز گذشته است اما فقط ۴۰۰ میلیارد تومان از ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به گندمکاران تسویه شده و ۲۶۰۰ میلیارد تومان از آن باقی مانده است.

وی که خواست نامش ذکر نشود، ادامه داد:امیدواریم در مدت ۱۵ روز باقیمانده، دولت بتواند مابقی بدهی را تسویه کرده و به وعده خود عمل کند.

 علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبات، دولت هنوز نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده را هم اعلام نکرده و این باعث ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی میان کشاورزان شده است.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند این کوتاهی، تاثیر منفی بر خودکفایی گندم دارد و کشاورزان را دلسرد می کند؛ در همین زمینه علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران مدتی قبل با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و اعلام نرخ خرید تضمینی، باعث شده سطح زیر کشت پاییزه گندم در شروع فصل کشت نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش پیدا کند، گفت: چون کشاورزان مطالبات خود را هنوز به طور کامل دریافت نکرده اند، در تامین کود، بذر و نهاده های مورد نیاز خود درمانده شده‌اند.

در واکنش به این اظهار نظر، چند روز بعد وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: کشاورزانی که بهای گندم خود را کامل دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به بانک کشاورزی منطقه، حواله خرید بذر و کود شیمیایی دریافت کنند. عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این زمینه  گفته بود:طی سفرهایی که بنده در این ایام به مناطق مختلف کشور داشته ام و با کشاورزان و همکارانمان در مناطق صحبت کردم متوجه شدم انتقال بذر و کودهای شیمیایی به مزارع مقداری با سرعت مورد انتظار انجام نمی‌شود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید تسهیلاتی را برای کشاورزان در نظر بگیریم تا در زمانی که کشاورزان بنیه مالی مناسب ندارند و دولت نتوانسته همه مطالبات کشاورزان را سریع پرداخت کند، آنان از دسترسی به کود و بذر محروم نشوند.