رونق بازار مسکن آغاز شده است

مصطفی‌قلی خسروی امروز در نشست چالش‌های رکود مسکن در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران و دغدغه‌های مشاوران املاک با تأکید بر اینکه باید سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج و به سمت تولید هدایت شود، گفت: ‌قطعاً با خروج سرمایه از بانک‌ها و هدایت آنها به سمت تولید به‌ویژه تولید مسکن که به طور مستقیم 300 شغل را رونق می‌دهد، می‌تواند موجب رونق اقتصادی شود و اقتصاد را شکوفا کند.

وی با اشاره به اظهارات برخی مسئولان که مدام از وجود خانه‌های خالی از سکنه انتقاد می‌کنند، گفت: در کشور چین علی‌رغم وجود خانه‌های خالی از سکنه، بازهم تولید مسکن انجام می‌شود و وقتی از مسئولان آن پرسیده می‌شود، چرا باوجود این میزان واحد خالی از سکنه تولید مسکن انجام می‌شود، اعلام می‌کنند که این واحدهای ساخته شده برای نسل آینده است.

خسروی با اشاره به اینکه اگر تعداد واحدهای مسکونی افزایش یابد بازهم به آن واژه‌ای که در سال‌های دور به آن اطلاق می‌شد که مستأجری خوش‌نشینی است، گفت: باید واحدهای خالی از سکنه که از سوی برخی احتکار می‌شود، به روش‌های تعزیراتی با آنها برخورد شود، تا این واحدها وارد بازار شود.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: تولید مسکن باید افزایش یابد و ساخت مسکن باید به حدی برسد که تقاضا از عرضه عقب نماند، هرچند باید اذعان شود مشکل مسکن در هیچ جای دنیا به طور کامل رفع نشده است.

وی افزود: متأسفانه با گفتن رکود، رکود ایجاد می‌شود، اما آمارها از میزان معاملات نشان می‌دهد که رکود از بازار مسکن خارج شده و رونق وارد بازار شده است؛ چراکه 97 هزار معامله مسکن در کشور در ماه گذشته گزارش شده است که این حاکی از رشد میزان معاملات است.

خسروی با تأکید بر اینکه حدود 30 سال است در اتحادیه مشاوران املاک حضور دارد و 14 سال را رئیس اتحادیه بوده است، تصریح کرد: ما معتقدیم که کد رهگیری امنیت معاملات را افزایش می‌دهد، نه میزان تشخیص مالیات، پس باید اداره ثبت با مشاوران املاک تعامل بیشتری کند؛ چراکه مشاوران املاک هستند که نان را به سردفترها می‌رسانند، پس یعنی بله‌برون مسکن توسط مشاوران املاک انجام می‌شود و سردفترها عقد را انجام می‌دهند.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه سردفتران به اسناد و پلاک ثبتی اشراف دارند، اما مشاوران املاک از این موضوع محروم هستند، گفت:‌سال‌ها تلاش کرده‌ایم که کد رهگیری که با هدف شفاف‌سازی معاملات انجام می‌شود، توسط پلاک ثبتی باشد، نه کد پستی، اما به جایی نرسید پس باید اتحادیه مشاوران املاک به این سمت حرکت کنند که دریافت کد رهگیری از طریق پلاک ثبتی باشد.

وی بابیان اینکه مشاوران املاک وقتی اعلام کنند قیمت مسکن گران شده، قیمت ملک گران‌تر خواهد شد، گفت: اینکه می‌گویند مشاوران قیمت ملک را بالا می‌برند، بی‌انصافی است، پس باید تأکید کنم مشاوران املاک جادوگر نیستند.

به گفته وی دلال باید با دلالت و صداقت کار کند و قیمت ملک را پایین یا بالاتر از قیمت واقعی اظهار نکند.

خسروی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید انتقادی که از آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن دارید، گفت: وزیر راه و شهرسازی در چند سال‌ گذشته بارها اعلام کرده که مسکن اجتماعی را کلید خواهد زد اما هنوز این وعده عملی نشده است.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: از نظر جانمایی سیاسی و اقتصادی در مورد پروژه مسکن مهر اظهارنظر ندارم، اما باید اذعان شود که مسکن مهر جلوی افزایش قیمت بیش از حد مسکن را گرفت.

وی ادامه داد: سه بار در سال‌های 68، 86 و 91 جهش قیمت مسکن را تجربه کردیم و جهش قیمت در سال 86 و 91 به دلیل وجود بانک‌های خصوصی که اقدام به اعطای وام بدون برنامه می‌کردند، صورت گرفت.

خسروی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید اتفاقاً وزیر راه و شهرسازی معتقد است قیمت مسکن در سال‌های 85 تا 91 با وجود آغاز پروژه مسکن مهر 500 درصد افزایش داشت، گفت: اگر پروژه مسکن مهر نبود، قیمت مسکن بیش از این افزایش می‌یافت.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: به‌هرحال ما منتظر مسکن اجتماعی آخوندی وزیر راه و شهرسازی هستیم؛ چراکه می‌خواهیم ایراداتی که مسکن مهر داشت، مسکن اجتماعی نداشته باشد.

وی در پاسخ به این که پرسید آیا از اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌هایی که در حوزه مسکن ایجاد شده‌اند، حمایت می‌کنید، گفت: نمی توانیم با تکنولوژی‌ مقابله کنیم، پس باید از تکنولوژی‌ و نرم‌افزارها به نفع خودمان استفاده کنیم؛ چراکه معتقدیم این اپلیکیشن‌ها می‌توانند در جهت منافع مردم حرکت کنند.