حال اقتصاد ایران خوب نیست

سیدمهدی برکچیان در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: نیروی کار گلوگاه رشد اقتصاد ایران نیست؛ در حالیکه نگران کننده ترین عنصر در دنیا همین نیروی کار است اما در ایران سرمایه است.  

این اقتصاددان افزود: جمع سرمایه گذاری در سالهای مختلف است که موجودی سرمایه را می سازد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران نرخ رشد موجودی سرمایه پرنوسانی داشته و سالهای ۷۰ تا ۹۰، رشد تولید حدود رشد موجودی سرمایه حرکت کرده در حالیکه متوسط سالانه موجودی سرمایه ٣.٨ درصد و رشد تولید ٣.٩ درصد بوده است؛ پس بعید است در چهار سال آینده رشد اقتصادی و بهره وری تغییر خاصی کند.  

وی تصریح کرد:  از سال ٩٠ با شدت بیشتر، رشد موجودی سرمایه ایران کاهش یافته و به صفر رسیده پس رشد تولید نیز کاهش می یابد و در دوری گرفتار شویم که خروج از آن نیاز به جراحی دارد؛ پس در سطح پایینی از اقتصاد گرفتار خواهیم داشت.  

به گفته برکچیان، آنچه که هر سال به سرمایه کشور اضافه می شود زیاد نیست، به این معنا که درپنج سال اول دهه ۹۰، رشد سرمایه گذاری ٩.٥- درصد بوده است، در حالیکه در سالهای اول دهه هشتاد، ده درصد بوده است.

وی افزود: ما در اقتصاد با پدیده ای مواجه هستیم که در برخی بازارها تقاضا کاملا اشباع شده و صنایع ظرفیت مازاد دارند، این در حالی است که رشد فروش بنگاههای صنعتی و معدنی بورسی کاهش یافته است در حالیکه با برجام محدودیت ها برداشته شده و تحرک در بنگاهها ایجاد شد و فروش بنگاهها در پاییز ٩٥ رشد ٢٣ درصدی نسبت به پاییز ٩٤ را تجربه کرد پس در سال جاری این رشد را نداریم.

برکچیان گفت: به زودی در بسیاری از صنایع کشور که محصول متعارف تولید می کردند، رشد پایین را تجربه خواهند کرد و رشد تقاضا کند بوده و شرکتها به سمت جنگ رقابتی می روند.

وی افزود: بودجه نیز اکنون تراز نیست و دولت یاد گزفته خیلی از بدهی های خود را خارج بودجه لحاظ کند و البته سهم دولت از درامد نفت کاهش یافته است؛ پس اگر قیمت نفت تا ١٤٠٠، حدود ٦٠تا ٥٠ دلار  باشد و در اصلاح قیمت دلار و مالیات اقدام نشود، دولت مشکلات سالهای قبل را باخود همراه خواهد داشت. امروز با انتشار اوراق جدید بدهی را می پردازد و بنابراین در سال ١٤٠٠ بدهی انباشته می شود.