امیدی به آینده خودکفایی گندم نداریم

تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی ، پرداخت دیرهنگام مطالبات گندمکاران و زیر سوال بردن کیفیت تولید داخل در محافل مختلف، همه و همه باعث دلسردی کشاورزان از زراعت این محصول اساسی شده است.

در شرایطی که بعد از سال ها دوباره کشور توانست طعم شیرین خودکفایی گندم را بچشد،به نظر می رسد که این دستاورد بزرگ به مذاق برخی ها خوش نیامده ،چراکه مافیای واردات به بهانه های مختلف در نظر دارند که این امر مهم را بی ارزش جلوه دهند تا ایران خودکفا، مجدد واردکننده شود.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات استراتژیک، وزارت جهاد کشاورزی با بکارگیری برنامه های مدون درصدد تحقق خواسته رهبر انقلاب است که متاسفانه برخی افراد با مقایسه های نادرست مبنی بر ارزان بودن گندم خارجی، نبود کیفیت لازم گندم تولیدی و استفاده اجباری نمک در نان و آب بر بودن این محصول در شرایط بحرانی منابع آبی کشور درصدد هستند که خودکفایی این محصول را خدشه دار کنند.

 یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش از ارتقای نمره کیفیت نان و صادرات گندم دورم به ایتالیا مهد پاستای جهان خبر داد که این امر بیانگر افزایش کیفیت تولید داخل و پاسخی قاطع به اظهار نظرات غیرکارشناسی افراد در زمینه نبود کیفیت لازم گندم تولید داخل است.

 البته ناگفته نماند در شرایطی که واردات 7 میلیون تنی گندم افراد زیادی را تحریک می کند  که بر سر تولید داخل بزنند، باید مراقب باشیم که دولتمردان نسبت به واردات دچار تردید نشوند.

 علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران  با انتقاد از اظهار نظر برخی مسوولان مبنی بر کیفی بودن 35 درصد گندم تولیدی، اظهار کرد: این امر واقعیت ندارد، چراکه بیش از 6 میلیون تن گندم، پروتئین بالای 13 درصد دارد.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در کیفیت نان دخیل است، افزود: فاکتورهایی نظیر مهارت نانوا در پخت، سیستم پخت نانوایی ها، شرایط نگهداری گندم و آرد در انبار در کیفیت نان تاثیر گذار است و تنها برخی افراد سودجو به دلایل مختلف قصد دارند که کیفیت گندم داخل را زیر سوال برند.

ایمانی ادامه داد: برنامه ریزی وزارتخانه در توسعه  مکانیزاسیون، آموزش کشاورزان، تامین به موقع نهاده و مبارزه با آفات و بیماری ها در کنار تلاش گندمکاران دستاورد خودکفایی گندم را رقم زد و حال دور از انصاف است که  با اظهار نظرهای غیرکارشناسی نظیر کیفیت پایین گندم و استفاده نمک در نان، زحمات این حوزه را زیر سوال بریم.

این مقام مسوول با بیان اینکه خودکفایی گندم نان مافیای واردات را آجر کرد، گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست اقتصاد مقاومتی، خودکفایی محصولات اساسی نظیر گندم امری ضروری است و به همین خاطر به گپ و گفت هایی مبنی بر پایین بودن قیمت گندم خارجی و کیفیت پایین  تولید داخل نباید توجه کرد.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: گرچه برخی مسوولان و کارشناسان معتقدند که واردات گندم صرفه اقتصادی بیشتری دارد، اما دلیل ارزان بودن قیمت گندم خارجی آن سوی مرزها به وضوح برای مردم باید گفته شود.

وی با اشاره به اینکه بر خلاف قانون تجارت جهانی اکثر کشورها به تولیدکنندگان به صورت مستقیم یارانه پرداخت می کنند، افزود: این امر در کنار نرخ تورم 2 درصد و سود بهره یک درصد آن سوی مرزها کاهش قیمت تمام شده تولید را رقم زد، در حالیکه در کشور ما به سبب نرخ تورم 10 درصد و سود بهره 18 درصدی بانک ها عرضه گندم با نرخ های پایین تر صرفه اقتصادی برای گندمکاران ندارد.

ایمانی کیفیت بالای گندم تولید داخل در مقایسه با گندم آن سوی مرزها را دلیل اصلی اختلاف قیمت دانست.

این مقام مسوول با بیان اینکه واردات چی‌ها با اظهاراتی مبنی بر اختلاط خاک با گندم داخل در نظر دارند که خودکفایی این محصول را خدشه دار کنند، تصریح کرد: براساس جدول افت پاکی وزارت جهاد کشاورزی، گندم دارای 2 درصد مواد مفید(گندم شکسته) و 4 درصد غیر مفید(علف هرز، کلوخ) با نرخ 1300 تومان از گندمکاران خریداری می شود.

وی ادامه داد: گندم های تولیدی در کشور به طور میانگین دارای 1.5 درصد افت مفید و 1.5 درصد افت غیر مفید هستند که با این وجود ادعای اختلاط خاک با گندم تولید داخل رد می شود.

رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پاسخ به این سوال که با وجود مشکلات تاخیر در پرداخت مطالبات، اعلام نرخ و همچنین اظهار نظرات غیرکارشناسی افراد، امکان استمرار خودکفایی گندم وجود دارد، تاکید کرد: اگر واردکنندگان به بهانه های مختلف اختلال در روند برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی ایجاد نکنند، به طور قطع با کاهش سطح زیر کشت گندم و افزایش عملکرد در واحد سطح به صورت مستمر، پایداری تولید در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

 امیدی به آینده خودکفایی گندم نداریم

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با رد ادعای رییس اتحادیه نانوایان سنتی مبنی بر اینکه تنها 35 درصد گندم تولید داخل با کیفیت است، اظهار کرد: گندم تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است و تنها دلالان با اختلاط خاک قصد دارند که بر خودکفایی گندم خدشه وارد کنند.

وی افزود: کیفیت و گلوتن گندم تولیدی برخی استان ها به حدی بالاست که صادرکنندگان  توانستند، مقداری گندم دوروم به ایتالیا صادر کنند که این امر پاسخ محکمی به ادعای غیر واقعی واردات چی ها است.

 خان محمدی با اشاره به اینکه واردکنندگان به سبب سود بالای واردات اظهارات مختلفی نظیر آب بر بودن  تولیدگندم مطرح می کنند، بیان کرد: از آن جا که 3 میلیون و 300 هزار هکتار گندم دیم و 2 میلیون هکتار گندم آبی در کشور کشت می شود، آب بر بودن تولید گندم واقعیت ندارد، چرا که تولید این محصول آب چندانی نیاز ندارد.

این گندمکار نمونه با بیان اینکه کیفیت گندم خارجی قابل قیاس با گندم داخلی نیست، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر خودکفایی محصولات استراتژیک و امنیت غذایی تاکید دارند، از این رو مافیا واردات که سودهای هنگفتی از قبل واردات گندم به جیب می زدند، از با صرفه بودن واردات نسبت به تولید سخن به میان می آورند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه با روند کنونی حمایت از گندمکار نمی توان به آینده خودکفایی گندم امیدوار بود، بیان کرد: با توجه به تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و اعلام نرخ جدید خرید تضمینی این محصول اساسی، حمایت از کشاورزان به فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه مسوولان کاهش  سه میلیون تنی تولید گندم در سال زراعی 95-96 را ناشی از شرایط نامناسب اقلیمی می دانند، تصریح کرد: البته نبود حمایت های لازم در پرداخت به موقع مطالبات و اعلام نرخ خرید تضمینی در کاهش تولید گندم تاثیر گذار بود که با ادامه این روند دیگر خبری از پایداری تولید نخواهد بود.

گفتنی است که وصول 2 هزار 700 میلیارد تومان از باقی مانده مطالبات گندمکاران روز گذشته به حساب آنها واریز شده  است، در حالیکه  تسویه کامل مطالبات ، باید در ماه‌های اخیر صورت می گرفت.

ضرورت اعمال مدیریت در اختلاط گندم داخل

قاسم زراعتکار رییس اتحادیه نانوایان سنتی  با وجود آنکه خودکفایی گندم دستاوردی بزرگ تلقی می شود، اظهار کرد: با توجه به آنکه 93 درصد مصرف نان مربوط به نان های سنتی است، از این رو می توان گفت که 30 تا 35 درصد گندم تولیدی درجه یک، 30 درصد درجه دو و مابقی درجه سه است.

وی با انتقاد از نبود متولی نان در کشور افزود: با توجه به خودکفایی گندم، وجود متولی نان یک گام بزرگ برای افزایش کیفیت نان محسوب می شود، چراکه در شرایط کنونی وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی خود را مقصر بی کیفیتی نان نمی دانند و درحالیکه در گذشته به سبب وجود متولی و اداره نان، تمامی نان های تولیدی از کیفیت مناسبی برخوردار بودند.

زراعتکار با اشاره به اینکه گلوتن گندم مورد نیاز نانوایان باید 27 درصد باشد، بیان کرد: براساس آزمایش های صورت گرفته، گلوتن نان در نانوایی ها 18، 19 و 22 درصد است و از طرفی نانوایان هیچ اختیاری در تهیه آرد مورد نیاز ندارد و تنها بر حسب سهمیه موظف به تبدیل آرد به نان است.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که گندمکاران نسبت به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر بی کیفیتی گندم و استفاده اجباری نمک در نانوایی ها، یادآور شد: در برخی نانوایی ها به سبب گلوتن پایین گندم، چاره ای جز استفاده از نمک نیست.

وی ادامه داد:  وزارت بهداشت پس از بازرسی های متعدد و کاهش میزان مصرف نمک از 1.8 به یک گرم در نانوایی ها، از خبازان تشکر کرد . با این حال مشخص نیست که منظور وزیر بهداشت از مصرف بالای نمک چه بوده است.

رییس اتحادیه نانوایان سنتی اعمال مدیریت صحیح در اختلاط گندم داخل را امری ضروری دانست.

کیفیت گندم داخل جوابگوی نیاز کشور نیست

محمد جواد کرمی رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی   با اشاره به اینکه کیفیت گندم داخل جوابگوی نیاز کشور نیست، اظهار کرد: واردات مقداری گندم و اختلاط آن با تولید داخل میزان ضایعات را کاهش خواهد داد.

وی تنها راه نجات افزایش کیفیت نان را واردات و اختلاط با گندم داخل اعلام کرد.