چرا دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک ناقص اجرا شد؟

 اعضاء دبیرخانه مشترک تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک ایران با ارسال نامه ای به وزیر صنعت خواستار بررسی دستورالعمل نحوه ثبت برندهای خارجی پوشاک در کشور شدند. 

در این نامه آمده است: کلیه اعضاء دبیرخانه ضمن حمایت کامل خود از مفاد دستورالعمل هرگونه تغییر و تأخیر در اجرای آن را ضربه ای جبران ناپذیر به بدنه صنعت پوشاک کشور دانشته و از جنابعالی خواهان مقابله با آن هستیم.

2- علی رغم گذشت بیش از یک سال از ابلاغ این دستور العمل متأسفانه جریان‌های سازمان یافته قاچاق پوشاک به کشور با ترفندهای مختلف تا به امروز مانع از اجرای کامل و همه جانبه ان شده اند. بدیهی است با ادامه این روند هر روز فضای رقابت برای پوشاک تولید داخل محدودتر شده و تولیدکنندگان فعال در زنجیره تأمین صنعت پوشاک ، شامل کارخانجات تولید الیاف، ریسندگی ، بافندگی، رنگرزی ، چاپ و تکمیل و در نهایت پوشاک سهم بیشتری از بازار خود را از دست خواهند داد.

3- جریان های سازمان یافته قاچاق پوشاک بطور موازی با تغییر ماهیت فعالیت خود سعی دارند با توجه به ضعف قوانین و تغییر ماهیتی کارکد مناطق آزاد، در قالب تجارت b2b، ریسک فعالیت های غیرقانونی خود را به خریداران منتقل کنند. سابقه این تخلفات در سالهای گذشته نیز وجود داشته است. دبیرخانه تغییر برخی قوانین مربوط به مناطق آزاد و شناسنامه دار نمودم فعالیت این مناطق و تعیین میزان واردات از طریق ته لنجی و کوله بری را در میان مؤثر می داند.

متن این نامه به شرح زیر است: