تاثیرات یکسان سازی نرخ ارز روی بودجه دولت

جواد سنگینیان کارشناس مسائل اقتصاد در خصوص ارتباط ارز مبادله‌ای و ارز آزاد اظهار کرد: تفاوت بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد بیش از ده درصد  است. وجود ارز دونرخی در واقع همان توزیع رانت محسوب می‌شود و  این امر می تواند مسیرهای زیادی را  برای فساد درست کند.

وی افرود: حذف ارز مبادله ای در کاهش خروج ارز ،تاثیر مثبتی داشته که این امر می تواند به رشد صادرات کمک شایانی کند.

این کارشناس بازار سرمایه، درمورد تبعاتی که ارز مبادلاتی برای برخی از شرکت ها به همراه داشته است اضافه کرد: برخی از شرکت‌ها از ارز مبادله ای استفاده و برخی دیگر نمی توانند از آن استفاده کنند.

به گفته سنگینیان، ارز مبادلاتی یک رانت است  که  از بودجه عمومی تامین می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تشریح ارتباط بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد تصریح کرد: افزایش نرخ ارز آزاد، موجب بالارفتن نرخ ارز مبادله‌ای می‌شود به عبارت دیگر وقتی که ارز آزاد بالا می‌رود دولت که خود مصرف کننده ارز است مجبور به گران کردن این ارز مبادله ای می کند.

سنگینیان  بیان کرد: درصورت بالا رفتن نرخ ارز مبادله‌ای، برخی از کالاهای اولیه چون گندم، دارو بالا می‌رود که این امر می تواند تورم را ایجاد کند.

 وی با بیان اینکه بعد ازانقلاب، ارز دونرخی در کشور وجود داشت اظهار کرد: این امر موجب ناکارآمدی شد، به عبارتی برخی از شرکت ها که از رانت بیشتری استفاده می کردند به این امر نادرست عادت کردند.

سنگینیان در پایان با برشمردن مضراتی که ارز مبادلاتی در شرایط اقتصادی کشور، می تواند تاثیرگذار باشد گفت: نرخ گذاری برخی کالا بر مبنای ارز مبادله ای، می‌تواند برمبنای ارز آزاد حساب شود که با این وجود نه تنها اتفاقی در تورم نمی افتد بلکه تاثیر مثبتی بر بودجه دولت نیز خواهد گذاشت.