ترازوی ناعادلانه دلار

حسین باهر کارشناس امور اقتصادی  درخصوص بررسی مشکلاتی که از قدرت دلار برای ایران ایجاد شده، اظهار کرد: بسیاری از کشور ها بدون دلار تجارت خود را دنبال می کنند و در نتیجه با مشکلاتی که مربوط به دلار و سوئیفت است رو به رو نمی شوند.

این کارشناس ارشد امور اقتصادی گفت: اقتصاددان های زمان انقلاب به طور مکرر اعلام می کردند که روزی آمریکا به واسطه پول خود، ما را گرفتار می سازد و پیش از وقوع چنین رخدادی باید چاره ای برای مقابله با آن و کنترل قدرت نفوذ این پول در ایران اندیشید.

باهر، با تاکید بر الزام کاهش آقایی دلار گفت: منشور حقوق بشر متکی به نظر شخصی نیست بلکه  فرهیختگان جهانی در تدوین آن کوشش کرده اند و پول جهانی هم همانند منشور حقوق بشر باید از سلطه ی یک یا چند کشور خارج و از قیاس معتبری، ارزش پذیر شود.

باهری یادآورشد: کشور هایی همچون انگلستان برای پول خود ارزش قائل اند و ایران باید از اینگونه کشور ها الگو برداری کند و روابط خود را با آمریکا قطع نکند و به طور کنترل شده با این قاره ارتباط برقرار کند.

وی معتقد است، بی ارزش شمردن پول ملی کشورمان ریشه در فرهنگ دارد و سهم اقتصاد از این قضیه محدود است لذا ایران باید حدود ارتباط با آمریکا را همچون کشور هایی از جمله اسکاتلند و سوئد حفظ کند زیرا این کشور ها توسعه یافته هستند.

به گفته باهر، با اجرای سیاست هایی مبنی بر کاهش آقایی دلار باید تولید کشور هم افزون شود و با کشورهایی که تجارت آنها بر دلار تکیه ای ندارد ارتباط تجاری بیشتری برقرار کنیم.

گفتنی است،  اکو در ابتدا با نام "آر سی دی" فعالیت خود را آغاز کرد و سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ برای نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند و پس از آن کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان هم به این اتحادیه پیوستند.