بانکها  از طلبکاران اصلی دولت‌اند!

محمد عباس نیا استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در خصوص نامه وزیر اقتصاد مبنی بر ایجاد زمینه تهاتر بدهی دولت به بخش خصوصی و بخش خصوصی به بانکها از محل مطالبات دولت از بانکها، اظهار کرد: بانکها از طلبکاران اصلی دولت‌اند و لازم است دولت بدهی‌های خود به سیستم بانکی را صاف کند.

وی افزود: وقتی دولت به بانکها بدهکار است، تهاتر معنی ندارد.

عباس نیا درمورد استفاده بهینه دولت از بانکها، تصریح کرد: کمکی که نظام بانک‌ها به دولت می‌کند، این است که شبکه بانکی بیاید و بسترهای عملکردی خود را در اختیار دولت قرار بدهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: کاری که سیستم بانکی می‌تواند برای دولت انجام دهد، این است که اوراق بدهی که دولت منتشر می‌کند را از طریق سیستم بانکی حل و فصل کند.

این استاد دانشگاه درمورد نامه کرباسچیان، وزیر اقتصاد درمورد تهاتر بخش خصوصی ، بانکها و دولت، بیان کرد: من نمی‌دانم وزیر چگونه می‌خواهد تهاتر کند.

عباس نیا درمورد آمار و ارقام بدهی دولت به بانک‌ها بیان کرد: این ارقام و آمار بدهی دولت به بانکها اینقدر قابل توجه‌اند که با حل کردنش بسیاری از نکات شبکه بانکی برطرف می‌شود. بدهی دولت به بخش خصوصی هم همین تاثیر را بر بخش تولید دارد.

وی درمورد ضرورت اقدامات بهینه دولتی افزود: دولت اگر می‌‌خواهد کمکی به اقتصاد کند، باید دخالت خود را در شبکه بانکی به سیاستگذاری کلان محدود کرده و به اصل مشکلات در نظام بانکی توجه کند.

این استاد دانشگاه، در پاسخ به این سوال که آیا منظور از طلب دولت از نظام بانکی، بدهی بانکها به بانک مرکزی است یا خیر، تاکید کرد: حوزه دولت از بانک مرکزی جداست و تعامل بانکها با بانک مرکزی و دولت متفاوت است.

عباس نیا در همین موضوع گفت: اینکه وزیر اقتصاد چنین نظری دادند، نشان می‌دهد که وزیر محترم، مشکلات نظام بانکی را به دقت بررسی نکرده است.

وی علت این تهاتر بین بدهی دولت، بخش خصوصی و بانکها را رونق تولید توصیف کرد و گفت: منظور دولت از این تهاتر رونق بخش تولید است ولی اگر دولت می‌خواهد به تولید کمک کند، باید هزینه تامین مالی را کاهش بدهد.

این استاد دانشگاه درمورد ضرورت تامین مالی شرکت‌های خصوصی گفت: یکی از چالش‌های اصلی که بنگاه‌های ما دارند، سرمایه درگردش آنها است. دولت باید چالش سرمایه در گردش بنگاهها را کاهش داده  و هزینه سرمایه مالی را پایین بیاورد.

عباس نیا درمورد اقدامات بهینه دولت در نظام مالی تاکید کرد: دولت باید بکوشد بسترهای اقتصادی و ریل گذاری های صحیح اقتصادی را در نظام مالی درست کند که توسعه بازارهای مالی یکی از این موضوعات است.

وی ادامه داد: هنوز بورس ارز در کشور راه‌اندازی نشده است، این امر به شناخت بیشتر و تامین سرمایه بخش خصوصی کمک خواهد کرد.

این استاد دانشگاه راه رونق بخش مولد اقتصادی را ریل گذاری صحیح در حوزه تامین سرمایه دانست و گفت: کمک اصولی به تامین مالی بنگاههالی مالی، باعث رونق بخش مولد اقتصاد می‌شود.

گفتنی است؛ وزیر اقتصاد در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت خواستار ایجاد زمینه تهاتر بدهی دولت به بخش خصوصی و بخش خصوصی به بانک‌ها از محل مطالبات دولت از بانک‌ها شده ، در حالیکه طبق گزارش‌ بانک مرکزی و سازمان برنامه‌و‌بودجه دولت بدهی سنگینی به بانک‌ها دارد.