اشتغال و سرمایه گذاری با تاسیس دالان بین المللی بین ایران، افغانستان و هند

گروه اقتصادی- عبدالغفور ایران نژاد نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند و بندر امام خمینی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به تصویب لایحه موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند در صحن مجلس گفت: چابهار تنها بندری است که به آبهای آزاد راه دارد و از این منطقه کالا به سایر نقاط جهان از جمله افغانستان و هند صادر می شود.

وی با اشاره به فواید تاسیس این دالان و با بیان اینکه با تاسیس آن می توان به پیشرفت اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی کرد، افزود: با این مصوبه مجلس و تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین سه کشور ایران، افغانستان و هند شاهد رونق اقتصادی در منطقه چابهار و حتی مناطق اطراف و پیرامونی خواهیم بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تاکید کرد: سرمایه گذاری در منطقه، ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، رونق بازار و صادرات کالا از جمله دیگر فواید تاسیس این دالان خواهد بود.

ایران نژاد گفت: در حال حاضر ما و مسئولین منطقه در حال آماده کردن دالان هستیم که انشاله با مصوبه مجلس این دالان بزودی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: سیستان و بلوچیستان استان پهناوری است که با تاسیس این دالان، مسیر حمل و نقل و گذر بین‌المللی از چابهار شروع می شود و تا زابل که مرز ایران و افغانستان است ادامه می یابد و سپس به سمت سرخس یعنی آسیای میانه می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تحکیم همکاریها و توسعه روابط اقتصادی بین ملت های ایران، افغانستان و هند و همچنین در سطح منطقه ای و جهانی را یکی دیگر از این فواید ذکر کرد و گفت: بندر چابهار یکی از کانونهای اصلی منطقه در همکاریهای حمل و نقلی میان سه کشور با هدف بهره گیری از امکانات ریلی، جاده ای و یا هوایی و امکانات گمرکی بندر چابهار و منطقه آزاد و صنعتی چابهار است که تاسیس این دالان می تواند در تحقق اهداف نقش پررنگی داشته باشد.

ایران نژاد بهره برداری از زیر ساخت های موجود و آتی حمل و نقل به منظور حمل و نقل و گذر کالا و مسافر را از دیگر شاخص های تاسیس این دالان ذکر کرد و افزود: توسعه و بهبود توانمندیها سه کشور جهت تسهیل حمل و نقل و گذر کالا و مسافر بر اساس قوانین ملی موجود و طبق کنوانسیونهای بین المللی و استانداردهای حمل و نقل از دیگر این فواید است. 

وی اظهار امیدواری کرد تا با تصویب نهایی این موافقتنامه و افتتاح دالان یاد شده، مردم چابهار و مناطق اطراف شاهد گشایش اقتصادی در اقتصاد خود، شهر، استان و کشور باشند.